Zuzana+Jony, 2 roky |
• |
14.6.2007 20:38:02
Tak my jsme na tom velice podobně - 27 měsíců, slova typu TADY, JEDE, NEJDE, NE, TAM, AUTO, TETA. MŇAM, PÁLÍ a napodobování zvířátek.... Nechce opakovat, naprosto vůbec (a přitom kolem roku byl jako papoušek).... Je mi to líto, ale sestra nemluvila do 3 let vůbec, takže to asi někde v rodině bude. Přitom je velice bystrý a rozumí i složitým pokynům typu - běž do pokoje a v postýlce je polštářek, dones ho.... Tak holt nezbývá nic jiného než trpělivost :)
|
Ila, dospělý syn |
• |
13.6.2007 22:42:57
Dobrý večer,
už jsem zde kdysi na podobné téma reagovala. Mám zkušenosti s oběma zmiňovanými problémy - vícejazyčnost a logopedie. Můj syn -dnes dospělý - vyrůstal v trojjazyčném prostředí: já na něj mluvila česky, otec dánsky a rodiče slyšel mezi sebou si povídat anglicky (manžel mne nechtěl učit dánsky, neměl trpělivost), dokud jsem se také dánsky nenaučila. Po rozvodu (synovi byly 3 roky) to bylo striktně rozdělené - doma se mnou mluvil pouze česky, ve školce a s mými kamarádkami a jejich dětmi pouze dánsky. Je pravda, že začal mluvit později než já jako dítě, ale velmi rychle vše dohnal a naopak mluvil až moc. Protože ale slyšel denně moje ráčkování, po návratu do Čech, když mu bylo 7 let a začal chodit do české školy, nastoupili jsme ihned na logopedii. Jméno paní logopedky si již nepamatuji (bylo to v r. 1992-93), ale bylo to pracoviště v Žitné. Byla úžasná, protože jsem se synem nemohla doma kvůli ráčkování cvičit, nahrála nám vše na kazety a po každodenním cvičení byl syn do půl roku srovnán (je ale pravdou, že dítě v 7 letech už více spolupracuje a má motivaci jinou, než třeba ve 3 letech). Neměla bych obavy, jak píše Ifka, z "nerozvinutí vloh" a z toho, že se z dítěte stane "pouze" zahradník, pokud bude vyrůstat ve vícejazyčném prostředí. Děti se učí úplně jinak a mnohem snadněji než my, dospělí, a mně se zdá, že na mém synovi to rozhodně stopy nezanechalo. Studuje na UK a hovoří dobře několika jazyky. Věřím tomu, že právě díky svému vícejazyčnému dětství. |
učitelka MŠ |
• |
12.6.2007 20:28:20
Dano, CH se nacvičuje stejně jako K s prstíkem v pusině. Zkoušejte to a motivuj to jako že chrochtá prasátko ale spíš ze začátku šeptem. Ono se z toho časem vyvine CH. A H zase tak, že ji dej její ručičku na svůj krk, říkej H aby ona cítila vibraci hlasivek. Potom si ji dá na svůj krček a zkouší to sama aby také cítila tu vibraci. Dcerka je ale ještě opravdu malá, ale kratičkou hrou to zkoušet můžete několikrát denně. Ale fakt jen jednou dvakrát zopakovat a dost.Vlastní prstík v pusině je pro mě daleko přijatelnější než různé špachtličky a spirály co používají klinické logopedky. Byla jsem svědkem, že se z toho děti i nadavovaly. A to není cíl logopedie.
|
Ifka |
• |
12.6.2007 16:06:16
Ja bych neřekla, že jste na tom "líp" co se 4 jazyků týče. Jsi Češka, předpokládám, že rusky jsi se učila až někdy na ZŠ, angličtinu nejspíš o něco později, manžel mluví arabsky, takže arabština nastoupila ještě déle, k tomu se přidala hebrejština. Ano, ovládáš 5 jazyků, ale tvá 16měsíční dcera se je neučí takto postupně jako ty, ale všichni je na ni chrlí najednou, to musí být v té malé hlavičce opravdu mazec...
Napadlo mě, že jsem kdysi četla knížku o české doktorce Věře Kálalové - Doktorka z domu Trubačů, která působila na blízkém východě, okolo jejího syna se točilo snad ještě víc jazyků než uvádíš, a on nebyl schopný plně rozvinout své rozumové i komunikační schopnosti, že byl nakonec rád, že se vůbec vyučil zahradníkem... Nechci nikoho strašit, já takovéhle prostředí neznám, ale myšlení jde ruku v ruce s řečí. Mám dotaz: Máte někdo zkušenosti s vícejazyčného prostředí (myslím aspoň 3 jazyky) u starších dětí a dospívajících ? |
Romča, syn 26m |
• |
12.6.2007 15:59:41
Tak to jste na tom ještě dobře. Náš syn (26m),řekne mama, ham, Aja (to je sestra), napodobí zvířátka, a všechno ostatní je eh, eh. Rozumí velmi dobře, hodně čteme, v knížkách ukáže na všechno, co mu řeknu. Zná i barvy a abecedu. Mluvit ale nebude, zatim to neřešim. Snad se rozpovídá
|
12.6.2007 13:36:15
Naše nejstarší chodí na logopedii od 4,5 let. Neuměla l, ť, sykavky. Teď je jí 6,5 a stále nemluví r a ř. Z prostřední dcerou nás to taky čeká.:-(( Je to hrozně mravenčí práce.
Teď se budeme stěhovat do Dobříše. Nemáte prosím někdo kontakt na kvalitní logopedku z této oblasti? A jak motivujete děti k pravidelnému procvičování? Mně se motivace příliš nedaří. |
Marcela |
• |
12.6.2007 11:42:41
Moje kamarádka žije v 3 jazyčném prostředí (čeština, španělština, angličtina - žijí v Torontu), když jsme byli u nich, tak její 4 letý syn nemluvil skoro vůbec, ale rozumněl. Někdy, když je těch jazyků více, tak můžou děti začít mluvit později. Ale ted chodí do školy a je v pohodě. Slyšela jsem, jak jí její dcera říkala - mluv na mně mým jazykom, a myslela angličtinu (maminka je češka a tatínek mluví španelsky).
|
michelle, 2 deti (7let a 21mes.) |
• |
12.6.2007 11:13:21
A tady je nas problem. Zijeme v Irsku, kde se nastupuje do skoly ve 4 letech a ve skole se pouziva rovnopravne anglictina a irstina. Dcera rozumi vsemu, ale aktivne pouziva jen ta nejjednodussi slovicka, jinak v domacim prostredi jazyky volne kombinuje dle sve potreby. U lekare pri preventivnich prohlidkach ovsem mlci jako ryba, udela, co se po ni pozaduje, ale komunikovat nebude, coz lekarku zarazi.
|
Lída+2 |
12.6.2007 6:55:59
LUk byl poprvé na takové jednoduché logopedii v 2,5letech. protože neříkal T + sykavky, a r,ř,ale na to bylo brzy.
Byli jsme na yvšetření sluchu na ORl a tam rozhodně mě chválila, že jdu včas než si zafixuje špatné vyslovování... ano šlo to pomalu,ale nějak jsem ho nemordovala. Pár minut denně... asi 3x10minut. se sykavkama to šlo po 4 roce velmi ztuha.:-(Nakonec se zadařilo a ř a r naskočilo samo bez učení. Mladší mluvil v souvětích už v 1,5 roce. Bezvadně pokecal s DR na prohlídce. A na logopedii skončil též: r, ř a naskočilo okolo 2,5-3let,ale někdy okolo 4,5 roku začal vyměňovat L- za R. takže chreba a tak....to jsme odstrańovali rok. Učil se znovu "L".:-( Takže jsem se radovala předčasně, že dítě logo nepotřebuje. |
11.6.2007 23:49:08
Katko,
taky mame kluka 21mes. (mno, vlastne pristi tyden uz 22.). Rozumi temer vsemu, akorat s povidanim se "neobtezuje" - bezne rika: mama, tata, baba, deda, tady, tam, deme (jdeme)... pomalu proste rozvazuje, ale z tezsich slov povida pouze posledni slabiky... kazde dopo, kdyz jdeme ven mame treba scenu, ze ne "tap, tap", ale "-kem" (kocarKEM)... a starsi kluk v tomhle veku jiz pouzival jednoduche vety (ted skoro ve 4 letech umi vsechny hlasky, nejde mu akorat Ř)... takze chce to klid a nohy v teple :-DDD |
Další akce nalezte zde
Další recepty nalezte zde
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.