• |
24.5.2000 4:52:38
DYSLEXIE ZJIŠTĚNÁ AŽ VE ŠKOLE?
KŘIVDA DOSPĚLÝCH NA DĚTECH! "Gram prevence je lepší než tuna terapie" - dle Benjamin Franklina, který podle dnešních hodnocení zřejmě trpěl poruchou pozornosti a hyperaktivitou. Lze dyslexii předcházet a je možné ji léčit? Po Dekádě mozku máme jasné důkazy, že dyslexie ve škole je zbytečná. 1. Neurogenetika V roce 1997 byl identifikován gen, který přenáší dyslexii. Je také statistická asociace mezi poškozením při porodu a dyslexií. Závěr: dyslexie je založena nejpozději po narození - dávno předtím, než se dítě učí číst. 2. Neurofyziologie Studie činnosti mozku dyslektiků potvrzují specifickou mozkovou dysfunkci. Kvantitativní EEG (QEEG) a pozitronová emisní tomografie nalezly dysfunkci v postranní oblasti levé hemisféry (gyrus angularis). Dyslexie je vlastně dyschronie - nedostatečná koherence ve spolupráci center řeči a zpracování informací. 3. Psychofyziologie V precizní prospektivní studii prokázal profesor psychologie Univerzity Illinois Molfese, že dyslexii lze diagnostikovat ihned po narození metodou evokovaných potenciálů (EP). Ze 186 plně donošených a nepoškozených dětí, kterým zjistil EP 36 hodin po narození, mělo v 8 letech: - specifickou poruchu čtení, tj. čtenářský kvocient významně nižší než inteligenční: 9% - poruchu čtení nespecifickou, tj. podprůměrný čtenářský i inteligenční kvocient: 4%, tj. poruchu čtení mělo celkem 13%. Z těchto 24 dětí mělo specifické odchylky EP po narození 22. Tj. 92% těchto mohlo dostat potřebnou nápravu ještě před nástupem do školy!! Studie také ukazuje, že 1. dyslexie jako neuropsychická porucha je mnohem častější, než uvádějí dosavadní učebnice. 2. získaných dyslexií je proti vrozeným malý podíl (ze 24 zachycených v 8 letech neměly specifický nález jen 2 děti = 9%) - aspoň v USA. ZÁVĚR 1: POUČENÍ DIAGNOSTICKÉ JAKMILE TYTO POZNATKY MÁME, PAK DÍTĚ S DYSLEXIÍ NEMÁ VE ŠKOLE CO DĚLAT. Je velká chyba sociálního systému - především zdravotnictví a předškolního poradenství - že disponované děti donutí jít do školy, aby tam ne vlastní vinou selhaly. Je to hrubě neetické chování dospělých k dětem. Dokud jsme nevěděli... ale teď víme! ZÁVĚR 2: POUČENÍ TERAPEUTICKÉ Psychofyziologická a neurofyziologická determinace poruchy ukazuje, kde se má začít: u zdroje. Proto je v nápravě dyslexií efektivní EEG biofeedback - protože specifický trénink posiluje nedostatečnou spolupráci mozkových center. ZÁVĚR 3: ŽÁDOUCÍ INTERVENCE DLE HIERARCHIE DYSFUNKCE Vzhledem k tomu, že dysfunkce je komplexní, projevuje se na různých úrovních, optimální terapie má být také komplexní. Od základu nahoru: 1. Neurofyziologie: Zde, jako u jiných mozkových dysfunkcí, je na místě správná výživa CNS: vitaminy (zvl. B6), minerály (zvl. hořčík), nootropika (zvl. Piracetam). 2. Psychofyziologie: Dyslexie je porucha specifické dovednosti, čtení. A to proto, že je dysfunkcí obecných neuropsychických funkcí, zejména sluchových, zpracování informací, a synchronie sluchových, zrakových a řečových center. Zde je metodou volby EEG biofeedback, protože jeho specifita je právě v nápravě obecných funkcí. 3. Psychologie: Na úrovni manifestace jde o poruchu specifické dovednosti. Zde má svoje místo edukativní terapie, jakou provádějí pedagogicko-psychologické poradny (PPP). Z výzkumů EEG u dětských dyslektiků a dospělých "bývalých" dyslektiků, provedených profesorem Faberem z neurologické kliniky 1. lékařské fakulty víme toto: edukativní terapie odstraní příznaky, ale nervová dysfunkce zůstává. Z naší klinické praxe máme ověřeno, že na "mediační úrovni" je EEG biofeedback schopen napravit dyslexii samostatně - právě proto, že obecné mentální funkce jsou vztaženy jak k nervové konstituci, tak ke specifickým dovednostem. (Zároveň jsou případy, kdy EEG biofeedback zlepší obecné funkce, ale ke zvládnutí specifické dovednosti je třeba i zároveň specifická náprava.) Čili ideální komplex: - EEG biofeedback jako psychofyziologická intervence - edukativní intervence PPP jako vzájemně se doplňující a pomáhající, - plus nezapomínat na potřebnou specifickou výživu nervových buněk. PREVENCE ŠETŘÍ DÍTĚ, RODIČE I UČITELE Náprava by měla proběhnout v předškolním věku - nejlépe v 5 letech. A psychologové by měli být v první linii - kdo už jiný. Donutit dítě s nevyléčenou dysfunkcí do povinné školní docházky, aby se teprve tam manifestovala a dítě trpělo, je křivda, kterou dítě trpí po zbytek života. Dospělí, styďte se! Rodiče, berte se o práva svých dětí, než začnou ve škole dostávat pětky za něco, za co vůbec nemohou! Texty studií o neurofyziologické podstatě dyslexie a efektivitě EEG biofeedbacku rád poskytnu. PhDr. Jiří Tyl předseda, EEG Biofeedback Institut ČR zdravotnické zařízení v oboru klinické psychologie a neurologie Fakultní poliklinika Praha 1, Lannova 2 Tel/Fax: (02) 2480 2349 E-mail: eegbiofeedback@highland.cz Internet: http://www.eeg-bfb-i.cz |
Další akce nalezte zde
Další recepty nalezte zde
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.