| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Důležitější než osobnost učitele? Metody výuky

[<<Předchozích 30] Příspěvky 3138 z 38 
3.8.2011 15:17:56
"Pokud se děti nenaučí zvídavosti, tvořivosti a snaze něčeho dosáhnout od svých rodičů, osobnost učitele ani sebelepší metody moc nepomůžou."
Pokud by to mělo být takhle, tak není důvod, proč by si měl stát tak nákladnou srandu, jako je povinná školní docházka, vydržovat.
Děti "kvalitních" rodičů naučí rodiče, děti "nekvalitních" rodičů stejně nenaučí nikdo. Škol netřeba, max jako nadstandartní věc neplacená z eráru.

Kouba
3.8.2011 13:37:22
Můžu nabídnout zkušenost ze secondary school (většinou věk 10-16 let)ve Velké Británii, kde je prakticky veškerá výuka "alternativní", tedy rámcové programy, debaty, zážitky...

Podle mého názoru tyto metody přinášejí dobré výsledky jen na gymnáziích a jiných výběrových školách. Pak jsou tady obyčejné školy pro ty, kteří se na žádnou lepší nedostali. Zpravidla to "mají v rodině" a ve Velké Británii žijí věční pobírači podpor koncentrovaní v určitých čtvrtích, takž ty školy podle toho vypadají. Výuka pak probíhá tak, že se učitel může přetrhnout, aby vymyslel zajímavý, zábavný, podnětný a tvořivý program, a žáci si tu hodinu stejně jen znuděně odsedí, nanejvýš načmárají něco na kus papíru, aby předvedli nějakou aktivitu. Aktivní přístup je totiž to jediné, co se hodnotí (kvalita nehraje roli, nelze přeci diskriminovat ty méně schopné), takže žák má splněno, aniž by musel vůbec hnout prstem. V kombinaci s integrovanými třídami, tj. nerozdělování žáků do "lepších" a "horších" tříd podle schopností, je to vražedné. I těch pár jedinců, kteří by si z výuky mohli něco odnést, se postupně nechá strhnout početní většinou k pasivitě. Viděl jsem to u dětí imigrantů ze střední Evropy, kteří si z rodiny přinášejí značnou pracovitost a ze začátku nadšeně přijímali pestrost výukových programů ve srovnání s domovskou zemí, ale brzy museli čelit tlaku pasivní většiny.
Pokud se děti nenaučí zvídavosti, tvořivosti a snaze něčeho dosáhnout od svých rodičů, osobnost učitele ani sebelepší metody moc nepomůžou.
3.8.2011 13:18:45
Já taky souhlasím s tím, že osobnost učitele je hodně důležitá. Přesvědčila jsem se o tom i letos, kdy jsem do jazyk. školy přijala svou bývalou spolužačku z gymnázia, která byla vždy o hodně lepší než já. Obě dvě jsme vystudovali stejný jazyk, ale ona na filozofické fakultě a navíc studovala pedagiku jako takovou a daleko víc praxe než já. Já vystudovala pedagogickou fakultu a pak jsmem šla na mateřskou a před pár lety jsem se vrátila. Předpokládala bych, že její hodiny budou lepší než ty moje, ale všichni studenti od ní odešli a šli do mého kurzu, neboť se jim zdála na hodinách nudná a nezáživná a připadalo jim, že je její práce nebaví. Neříkam, že jsem nějaká super uča,ale zatím si nikdo neztěžoval a to dospělí hlavně v jazyk. škole dokážou říct svůj názor.
3.8.2011 12:48:19
Jinak souhlasím s Binturong a jen bych chtěla doplnit, že "naštíru" na tom není jen kvalita absolventů VŠ pedagogické.... bohužel... :-(
3.8.2011 12:47:16
Pro mě je docela důležitá ta věta, která byl článku použita (viz nadpis příspěvku). Množství probrané látky je podlé mého neméně důležité jako hloubka, do které se jde. Hodně z těch detailních věcí, co jsme se učili ve škole jsem zapomněla, ale zůstal mi povšechný přehled a když něco v praxi potřebuji, obvykle jsem schopná detaily samostatně dostudovat. Za to škole děkuji, za všeobecný přehled a umění se učit. To bych také chtěla, aby poskytla mým dětem.
Binturongg
3.8.2011 11:00:37
Jinak docela fajn článek.
Bohužel mám poslední dobou pocit, že je třeba nějak zakamuflovat a omluvit kvalitu učitelů, které produkují naše pedagogické fakulty, takže se neustále teoreticky zkoumají nějaké nové, staré či staronové metody.

Jistě, proč ne, to je pochopitelně v pořádku, ale osobnost učitele je důležitější než jakákoli metoda.
Můžu mít 4 vysoké školy a z pedagogiky doktorát, můžu mít 20 let praxe, ale pokud "k tomu nejsem", vždy mě předčí i vysloužilý voják z vojska Marie Terezie (ti zhusta učívali, hl. na venkově), pokud má jen trochu kentorské střevo ~d~

Považuji se za celkem dobrou úču, ale za svou zatím 12 letou praxi jsem narazila na pár kantorských osobností, před nimiž jsem si sedla na zadek (a to není můj styl) a byly mi velkým vzorem.
90% nemělo pedagogickou fakultu, nebo jen jako druhou vystudovanou školu...
Renata
  • 
3.8.2011 9:11:49
tento článek mě opravdu zaujal. Z uvedeného se dá soudit, že interaktivní učení má skutečně dobré výsledky a je studenty dobře hodnoceno. A neméně se mi líbil i závěr, totiž že je možné, že zprostředkování výuky (interaktivní učení) může být něco tak zcela jiného, že to může být jiná profese. Bude vyžadovat jiný způsob vzdělávání pedagogů, dá se předpokládat, že velmi jiný. Nejsem pedagog, ale předpokládám, že toto se v českých podmínkách zatím významně neděje, praktická výchova k tomu, JAK se studenty interaktivně pracovat, přitom bude klíčová.

Cituji článek: "...Druhou skupinu vedli zcela nezkušení mladíci, kteří ale prošli rozsáhlým tréninkem v metodách aktivního učení, založeného na konstruktivismu a nových výsledcích výzkumu mozku. ..."
Čili pro studii bylo interaktivní učení vedeno lidmi, kteří k tomu byli rozsáhle připraveni. Pokud by o totéž požádali onoho oblíbeného profesora, dobrého řečníka, ale se zřejmě pouze teoretickou představou o tom, co je interaktivní učení, dá se předpokládat, že výsledky i nadšení studentů by byly poněkud jiné.
Líbilo by se mi, kdyby některé předměty mohly děti procházet interaktivně, fyzika je v čele. Ale asi by se mi to líbilo zejména tehdy, kdyby na tento předmět měli člověka, který prošel rozsáhlým tréninkem v metodách aktivního učení...
kili
  • 
3.8.2011 9:00:06
Nechci se příliš plést do pedagogiky, ale ten titulek mne nutí ke komentáři.

Metod bylo a bude přehršle. Metoda bez učitele je dobrá pro teoretiky a výzkmníky. Pro děti není nic důležitějšího, než učitel.

"Filippos posílá Aristotelovi pozdrav. Oznamuji Ti, že se mi narodil syn. Má vděčnost bohům se ani tak netýká toho, že se narodil, jako toho, že měl to štěstí a narodil se v době, kdy žiješ Ty. Doufám totiž, že výchova a vzdělání, poskytnuté mu Tebou, jej učiní hodným nás a bude stačit na tak velkou říši."

Filippos II. Makedonský
[<<Předchozích 30] Příspěvky 3138 z 38 

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.