štěpánkaa |
![]() |
27.5.2012 10:05:42
Fabieno, klíďo sem hoď ještě více odkazů, ale nevím, co to změní na tom, že na gymnázia (v Praze) se hlásí násobně více dětí než tomu bylo před pár lety....
![]() ![]() Ještě bych dodala, že to, že odchází třetina třídy pryč (nejsou jen gymnázia, jsou i třídy sportovní, matematické, apod...) je v Praze běžná realita a třídy se pak prostě od 6. třídy slučují ![]() ![]() ![]() |
wer |
![]() |
27.5.2012 9:51:23
Já to beru zase z pohledu města předaleko od Prahy. Město má 30 000 obyvatel, 6 ZŠ, jenu třídu šestiletého gymnázia, v okruhu 15km další město bez výceletého G. (další G je dvacet km dál , tam je jedna třída osmiletého gymplu)
Takže tady opavdu není možné aby na G přešlo třeba 8 dětí z jediné třídy, tudíž tam jdou jen ti kteří opravdu chtějí, jsou chytří a učení je baví. Na ZŠ tím pádem zůstane dost dětí nadprůměrných a úoveń výuky vůbec neklesá. |
Fabiena |
• |
27.5.2012 9:23:52
Binturong,
tvůj příspěvek by byl fajn, pokud by víceleté gymply neexistovaly. Takhle dochází k nerovnosti i tam, kde učitelé velmi tvrdě postupují proti odchodům dětí ze ZŠ na gympl, protože i tam se většinou nějaké dítě(rodič) vymkne, dítě přihlásí a dítě přijato je. V dané třídě potom chybí a stav se pokřivuje na obou stranách. Zažila jsem systém, kdy jsme odcházeli z osmičky a celou ZŠ jsme nějak s tím nadprůměrným tempem pracovali. Ale je fakt něco úplně jiného, když je ve třídě 6 přibližně podobně pracujících nadaných dětí a pár dalších, které se snaží stačit, než když tam na druhém stupni zůstanou dva a zbytek odejde. A to je realita současnosti, takže si nemůžu pomoct (jako rodič nadaného dítěte), gympl má pořád - díky této velké pokřivenosti - nějaká plus i pro mě rodiče. |
Fabiena |
• |
27.5.2012 9:18:40
Lenko,
tvůj postoj jsem sdílela s rozdílem stupně školy - u mě se dostavil až na VŠ. Na gymplu se tyhle nešvary - člověk aby se styděl, že má o něco zájem a diskutuje s kantorem - stávaly zcela běžně. Chodila jsem na čtyřletý, za mě ještě víceleté nebyly. Je to spíš o tom, jaký kolektiv se sejde a v tomto mi článek autorky přijde silně idealistický a jednostranný- na ZŠ se schází optimální složení sociálně rozvrstvené třídy, zatímco gympl má segregované děti s ambiciózními rodiči... Když se na základce sejde třída, kde dvě třetiny dětí jsou sociálním zázemím slabé a bohužel také intelektově jsou v dolním pásmu průměru, je to dost jiná situace, než když je to hezky namíchané... Jsou potom děti, které tam jsou jako rybka ve vodě a děti, které trpí a přestup do jiné třídy (školy) může být méně reálný než vstup na jinou školu typu gympl, když se to zrovna setkává se schopnostmi a zájmy dítěte. Já vidím problém v tom, že možnost této změny mají v 5.třídě jen děti typově pro gympl. Pokud by rozdělení bylo takové, že KAŽDÉ dítě může odejít do jemu bližšího typu vzdělávání, nebylo by pro mě co řešit. Takto se opravdu vydělují děti vynikající v rovině intelektu - a že se k nim snaží (nebo jejich rodiče se snaží) zařadit i děti, které nejsou vyloženě TOP, se nelze divit. Je to velmi lidské. |
zup |
• |
27.5.2012 9:16:58
O tom že by se na gymnázium bralo bez přijímaček slyším poprvé. Ale budiž.
ovšem, že by se to dělo pávě v malých městech, je blbost. V malých městech jsou menší možnosti a je výběr mnohem přísnější. Prostě když je tu jedna jediná třída víceletého gymnázia na město a okolí (6 ZŠ + nejméně 10 škol z okolních vesnic a blízkého města,kde G není) tak potom těžko může může být přijatý každý páťák s průměrem do 1,5. |
Binturongg |
![]() |
27.5.2012 9:04:21
Lenko možná jsi byla ve třídě jediná chytrá a skvělá, takže ses musel krotit, aby Tě blbci nešikanovali.
Z pozice žáka i z mnohaleté pozice učitele na ZŠ mohu však prezentovat zcela jiné zkušenosti. Měli jsme ve třídě hodně nadprůměrně inteligentních dětí, stejně jako průměrných, stejně jako podprůměrných, které za bolševiků kupodivu neskončily ve zvláštní škole. Učila jsem třídy na druhém stupni, kde bylo inteligenční a talentové rozvrstvení stejně pestré. Pokud se čirou náhodou vyskytl nadprůměrně inteligentní jedničkář, který byl ve třídě neoblíbený, nebo dokonce šikanovaný, neznamenalo to, že je ještě nadprůměrnější, ale většinou to, že je to "Bohoušek" nebo "Celestýn" a jeho neoblíbenost absolutně nesouvisí s výškou jeho IQ... Chodila jsem do třídy s dvojčaty, která prošla základkou s prstem v nose, jejich IQ a znalosti už v první třídě přesahovaly IQ a znalosti mnohých kantorek, ale nikdy nikoho ani nenapadlo jim činit jakékoli příkoří, naopak. Pohodáři s více než slušným vzděláním jsou dodnes. Ve stejné třídě byl však i jiný jedničkář - jedináček, syn místní doktorky pediatrie. Též nadprůměrně inteligentní, též jedničkář, ale vynervovaný, těžce neurotický žalobníček... do toho si kopnul kdekdo, často i učitel. Rodiče by se spíše měli zamýšlet nad tím, co doma vychovávají, a když se jim podaří vychovat plaché a přecitlivělé stvoření, notabene pohrdající průměrem, mezi který se nehodí, pak je pochopitelně na místě šoupnout ho na gympl, aby chudáka dál nikdo netraumatizoval. Problém nastane, když se mezi extra extra nadprůměrnými ocitne pouze nadprůměrný - mindráky jsou pak asi tak 10x horší se stejně hroznými dopady a důsledky.. |
b |
• |
26.5.2012 22:28:06
mám dceru v předposledním ročníku osmiletého gymplu. Přihlášku si donesla sama (byli jsme se na gymnáziu podívat na dni otevřených dveří s jejím starším bratrem deváťákem), důvod přihlášky - je to blíž na loděnici. Příjmačky bez přípravy, dostala se tak tak. Pár let vyznamenání, loni a letos nějaké trojky. Dělala sport na vrcholové úrovni-letos poprvé není v reprezentaci, protože vyrostla z juniorského týmu a vybudovat si pozici v dospělých není samozřejmostí), ředitel byl velmi proti jakýmkoli úlevám ("nejsme sportovní škola"). Není genius ale nikdy nebyly větší problémy - není ten původní článek trochu hysterický?
|
Fabiena+3 |
![]() |
26.5.2012 21:18:37
Milado,
nevím, proč se chceš dohadovat, odkaz, který jsem dávala, právě zahrnoval i děti cizinců, například. V minulém příspěvku jasně píšu, že roli hraje trvalá značná přistěhovalost, tím samozřejmě myslím i cizince, nejsme přece uzavřená země. Tak to je, určitě existují lokální výkyvy v porodnosti, ale v Praze je porodnost víceméně kopírující celostátní situaci. V rychlosti jsem našla tento odkaz, kde je v tabulce narozených označený jako nejslabší ročník 1996 s 8 842 dětmi, v roce 2000 je narozených 9 472, mezitím nejsou roky uvedené, ale udávají nárůst pozvolný. Je to na celou milionovou Prahu, takže tam nebudou žádné extrémní skoky a ten větší nárůst na cca 14 tisíc dětí nastává až po roce 2006. Tady je ten odkaz: http://www.czso.cz/xa/edicniplan.nsf/o/13-1131-05-casova_rada-3_3_narozeni,_zemreli,_snatky,_rozvody Že se v Praze a okolí hlásí hodně dětí, hlásí, že jich je víc než před pár lety, asi je, ale porodností to není. Nepřijde ti rozdíl, když se z tvojí třídy hlásí dětí 17 a z mojí uváděné jedno až dvě? Mně to jako rozdíl přijde a kdyby se z naší třídy v počtu 25 dětí přihlásilo 17 a dostalo jedenáct, kdo by tam zůstal? Museli by být pryč i všichni průměrní, jiné vysvětlení není. Od nás když odejdou 2 děti(nebo jedno), dost to odpovídá tomu, co by gympl měl dostat, dětem v pásmu vysokého nadprůměru. |
Lenka,2 děti |
• |
26.5.2012 21:00:05
Autorčin postoj je dost negativní. Je segregace dát více inteligentní děti k sobě, aby mohly plně rozvinout svoje rozumové schopnosti?? Až se budou na ZŠ věnovat inteligentnějším dětem na stejné úrovni jako k těm pomalým a méně inteligentním, tak nebude co řešit. To ovšem neexistuje. Dodnes si pamatuji, jak jsem si konečně oddychla, když jsem se dostala na víceletý gympl mezi děti, co se učily v pohodě, množství učiva se zvýšilo a tempo učení taktéž vzrostlo, nikdo nezdržoval, nikdo se nemusel stydět za to, že je chytrý! Na ZŠ aby se totiž člověk pomalu styděl, že je chytřejší než jiní a musel se krotit. A nemyslete si, že děti mají své více inteligentní spolužáky v lásce, to tedy nemají! A navíc, první ročník na VŠ byl maximálně v pohodě, protože jsem oproti jiným znala podstatně více právě z gymplu. Takže nelze odsuzovat tato gymnázia jako způsob vzdělávání, ale je nutné konstatovat, že rodič svoje dítě neodhadl dobře a je to tedy vždy chyba rodiče, když dítěti gympl nesedne.
|
Milada. |
![]() |
26.5.2012 20:44:29
Jinak ja rozhodne nezpochybnuju, ze v dalsich letech bude situace jeste horsi nez letos, ba prave naopak, ale stale trvam na tom, ze letosni situace je uplne jinde nez byla loni ci dokonce v dobe, kdy byli v pate letosni kvartani.
Letosni kvartani jsou ovsem zase poslednim rocnikem, ktery mel pouze jednu prihlasku na statni skoly, coz bylo taky blbe. |
Další akce nalezte zde
Další recepty nalezte zde
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.