13.10.2013 14:47:48
Dobrý den,
jako klíčové vidím opravdu to, komu se dítě dostane "pod ruku", a povahové rysy dítěte - jak to ustojí. Já jsem chodila do hudebky do 5.třídy, pak mě vyhodili... Chodit tam bylo pro mě velice stresující, na druhou stranu jsem ráda, že jsem se naučila základy - mám doma piáno a sama si hraju jen tak pro radost. Mrzí kmě ale, že neumím hrát pořádně, že mě vyhodili. Můj syn začal asi v 10 letech sám hrát a projevoval veliký talent. Přihlásila jsem ho do neratovické ZUŠ. Bojovali jsme, aby měl jednoho pana učitele, ale bohužel před byrokracii zdejší školy jsme neprorazili. Byl u učitelky a začal chodit za školu, totálně ho to přestalo bavit, tak jsme to ukončili - s nadějí, že zase doma aspoň pro sebe začne... Ale trvalo několik let, než si na piáno znovu sáhl. Kdybych to byla věděla, nechala bych ho, ať si hraje sám... Teď už mi přijde, že to stagnuje, že ten pravý věk, kdy se zápalem hrál naspoň doma, je pryč... Na druhou stranu, má teď jiné koníčky - focení, film - a chodí na kroužky, kde ho to baví. A to je důležité, že nějakou zálibu má. Dcerka (7 let) chce teď chodit na bubny (už asi rok) a na piáno (čerstvě), tak to co nejdřív chci zařídit (i když nevím, kde na to vezmeme). Ale na piáno ji nechci dávat do hudebky, kde si ani nemůžeme vybrat vyučujícího. Navíc hudební nauka je v Neratovicích pro většinu dětí odpuzující, jak vím z vyprávění mnohých maminek. Je fajn, že dnes už má člověk mnohem víc možností na výběr než za našeho dětství... přesto i tak se to přes veškerou snahu nemusí podařit. |
Klenoflejn+4 |
12.10.2013 21:43:13
Já považuji za důležité aby
- dítě mělo od začátku nástroj, který dobře hraje, jinak je to trápení dítěte i učitele. Nemusí být nejdražší, značkový, nový...ale musí prostě hrát. Nepopírám, že to něco stojí, pro malý odlehčený saxofon jsme letěli do Anglie, protože se u nás zatím neprodává...ale stojí to za to. Violoncello z překližky, které má zdarma k dispozici hudebka je prostě trest pro všechny zúčastněné... - dítě mělo fajn učitele, který sedne jeho tempu, povaze, bude je to spolu bavit. Chce to pátrat, klidně změnit učitele. My jsme se loni s jedním netrefili a byl z toho brek a ztracený rok. Nebyl špatný, byl to umělec bohém, ve škole oblíbený, ale pro nás zkrátka ne. Teď víme co máme cvičit, na hodiny se těšíme a je to jak má být. - podporovat, chválit, poslouchat, hledat skladby po internetu, hrát s dětma - pokud jste hudebníci. My spolupořádáme vánoční koncerty a půjčujeme děti po okolí na koncerty po kostelích... Nakonec musím napsat, že máme prostě štěstí na skvělou ZUŠku v Berouně. |
12.10.2013 19:09:51
Nepoznám, jestli děti mají hudební sluch, nepoznám, jestli jsou talentované. Ale dceru jsem musela rok a půl do klavíru nutit a teprve po roce a půl začala hrát lépe, lepší skladby a začalo jí to bavit.
Dnes se vždy chvilku hroutí, když dostane novou skladbu, hodně pomáhá, když jí skladbu přehraju. Skladbu si rozebereme (podívej, první čtyři takty a poslední 4 takty jsou stejné a to už umíš, tak se doučíme jen prostřední řádek). Zkoušela hrát na housle (to jí taky začalo nějak jít až po roce a půl), ale houslím nerozumím a nemohla jsem jí pomoci. Na klavír jsem hrála, takže jí můžu poradit, zatím cvičím s ní (mě to baví, to provázení) a přijde mi to lepší, když vím, jak na to. Tedy proč nutit? Možná kdyby mi učitelka řekla, že nemá dítě talent, tak ji nutit nebudu, ale pokud jí to jde a jen se jí nechce (flákat se jí chce), tak nutit budu. |
10.10.2013 13:15:49
To je věrná pravda! Sama nechápu takové rodiče, co nechají dítě jen vyzkoušet, a když se jim přestane chtít cvičit, tak jim dovolí toho nechat. Až budou jednou chodit do práce, taky nebudou moct přestat jenom proto, že je to nebaví. Souvisí to s určitou mírou výchovy ke stálosti, trpělivosti a cílevědomosti.
Neznám snad ani jedno dítě, které by bylo nadšené z toho, že musí cvičit. Hra na hudební nástroj mimo to rozvíjí i matematické představy, logické myšlení, jemnou motoriku, zušlechťuje osobnost dítěte atd. To je dost důvodů pro, aby mé dítě na nástroj hrálo. Vysoká míra talentu pro mě není až tak důležitá, nepotřebuji, aby mé dítě šlo v mých šlépějích na konzervatoř, pokud ho bude bavit něco úplně jiného, příležitost mu k tomu poskytnu. Ale zdravá míra nucení do cvičení, ještě nikdy nikomu neuškodila. Naopak sama znám dost takových, kteří jako dospělí litují toho, že je rodiče u nástroje nepodrželi. |
10.10.2013 12:51:59
Přesně tak! Je to o výběru učitele, ne o docházení do ZUŠ. Taky co se financí týče, ZUŠ jsou dotované na dítě dost vysokou částkou, proto také mohou být v hodině po dvou či po jednom, a rozhodně se toho mnohem více naučí, než třeba v různých skupinových kroužcích, viz. Yamaha.
Chce to spíš hledat učitele, ptát se známých na zkušenosti atd. Já osobně taky učím na ZUŠ, a stejně tak nedávám v průběhu roku skoro žádné známky. Když se něco docvičí, a líbí se mi to, dám jedničku. Asi jen 2x se mi stalo, že dítě tak dlouho lenošilo, a nebylo schopné skladbu docvičit, že jsem přistoupila k trojce. A do příště to dítě umělo. :) Prostě jen účelově, u koho vím, že to může zabrat. |
9.10.2013 23:11:12
Tuliša - hudebně nadaný je každý, kdo umí mluvit - jinak by to nešlo a jednalo by se o poruchu,,,hudební talent - talentovanost - je už diagnostikovaná v PPP...A jestli nutit - mne roduče nutili celých 7 let - na konci 7. tř. mi přeskočilo a chtěla jsem na konzervatoř, kdy mne čekal rok dřiny, aybch vše dohnala a dohnala....ale ty boje byly strašné a ropdiče vydrželi jen díky tomu, že mojí mamince rodiče ustoupili a jí pak celý život mrzelo, že na žádný hud. nástroj neumí. Ještě si pamatuju, jak mi říkávala, že on nejvíc odříkaného chleba největší kus krajíce - no opravdu
|
Leona |
• |
9.10.2013 13:56:19
Mě odradil taťka. Sám je samouk, nejdřív hrál na akordeon, pak přešel k varhanům. Hrával na plesech, svatbách k poslechu v lázních a tak. Koupil nám flétny ale hrát jsme na ně nemohli, dokud nenašprtáme noty, pauzy, délky tónů. Vysvětloval to tak složitě a obšírně, že noty do dneška neumím, na flétnu jsem vždycky jen odehrála to co přede mnou sestra. Nakonec jsme to zahodili obě. Zvládnu na to spoustu písniček, které ale hraju bez not jen podle sluchu. Obě moje děti se teď vrhly na piano, co mají ve škole. Učitelka je milá vstřícná, dává jim hezké písničky a učí je to všechno pomalu a postupně a tak je to zatím baví. Tuhle se chtěly předvést dědečkovi. Hned po nich chtěl aby mu četly noty a děsně se divil, že to je nebaví, chtějí mu ukázat jak hrají.
|
8.10.2013 16:17:56
U nás byl postup přesně opačný - jako dítě jsem chodila na soukromé hodiny klavíru a výsledek - prakticky nic neumím a naši to platili 8 let.
Děti jsem vzala rovnou do ZUŠ, ale takové, která se mi zdála svým přístupem lidská a nenutí děti hrát celý rok jedinou skladbu až k dokonalosti pro soutěže. Rozhodně nelituji. Oba hrají na housle, ve školním souboru a hlavně je to jako celek baví. Obvykle stačí oznámení, že příští rok housle nezaplatím, když se cvičit nebude a cvičí. Fakt je, že je to také hodně o učitelích - jejich učitelka je naprosto skvělá (jednak jako hudebnice, jednak jako člověk). |
Líza |
8.10.2013 15:42:47
Betino, to ti tedy zhnusili ti učitelé, ne?
Já jsem na základě zkušenosti s tehdejší LŠU (ale já u toho vydržela a vždycky jsem byla ráda; taky jsem ale měla výbornou učitelku, nicméně systém byl neúprosnej) poslala nejdřív starší dceru k soukromé učitelce na klavír - od začátku sluch, improvizace, písničky, naučila ji perfektně intonovat, což do té doby neuměla, a navíc v ní dcera získala výbornou starší (o hodně) kamarádku. Druhou dceru jsem takhle poslala k soukromé učitelce houslí - a výsledek byl, že ji naučila milion zlozvyků a každou chvíli "nemohla". Potom jsme přišli do ZUŠky a já zůstala zírat, jak jsou ty školy jinde než za nás - nebo aspoň tahle. Učitelku má skvělou, hrát ji baví, ona taky na rozdíl ode mě miluje veřejná vystoupení. Nauku mají povinnou, ale na tu má individuál, takže to vždycky proberem spolu doma a dojde si do zušky jen napsat test. Tím chci jen říct, že jednak systém už není tak kostnatej, jak býval za nás, a jednak nakonec je to vždycky o konkrétním člověku. |
8.10.2013 14:01:46
Mě odradila tehdy ještě LŠU - Lidová škola umění. Hrála jsem skoro pět let na klavír a děsně jsem to nesnášela. Učitelka na mě řvala, dávala mi pětky do žákovský, neustále stupnice, akordy, cvičení. Navíc se tam ještě učila hudební nauka, kde byl starý nerudný učitel, opruz. Vyvinula jsem pak techniku odchodu na klavír, vstoupila do budovy LŠU, deset minut počkala na záchodě a pak jsem pěkně budovu opustila a courala se domů přes celé město, a přišla jsem akorát tak z klavíru domů. Za čas se to samozřejmě provalilo a já klavíru po dohodě s rodiči nechala. Dnes nezahraju skoro nic kromě ovčáků čtveráků.... Po čase jsem se naučila sama na kytaru, zpívala jsem s kapelou a dodnes chodím zpívat do sboru, škoda klavíru, docela by se hodilo občas něco zahrát. Jenže ten dril a teorie prostě děti nebaví, málokteré je tak nadané a cílevědomé, aby u toho vytrvalo. Umět učit děti hudbě je umění. Syna jsme do ničeho nenutili, hezky zpívá a sám se taky uči na kytaru. My doma pořád zpíváme, baví nás to. Tuhle mi kamarádka říkala - hele víš o tom, že pořád zpíváš ? Jsi normální? My se smáli jako blázni, nám to nepřijde, my jsme na to zvyklí a baví nás to.
|
Další akce nalezte zde
Další recepty nalezte zde
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.