jentak |
• |
18.10.2013 13:04:19
Ano - černý puntíky - tak a máš to - třídní důtku, ředitelskou a následně dvojku z chování.
Já jako holka si pamatuju taky na černý puntíky, zajímavý je, že byly i červený, ale nástěnka se spíš černala, černými puntíky učitelky nešetřily, zato červených bylo jako šafránu. A ono to fungovalo tak, že když těch černých bylo moc a trest už byl, tak na to dotyční kašlali - no co, stejně s tím už nic nenadělám. U syna jsou smajlíci a mračouni - že prý u nich ještě nikdo nedostal mračouna. Bylo mi to divný, přece jen, už je říjen. Jenže - když není vše, jak má být, učitel se zeptá - co myslíš, jak tohle ohodnotit či je tohle v pořádku? A dítě se musí zamyslet, co na to. A že prý to je vždy tak, že dítě uzná, že tohle v pořádku není a že by si mračouna zasloužilo. Jenže učitel řekne - jenže já je nerad/a/ dávám, smajlíka si ale nezasloužíš, tak jak to vyřešíme. Dítě najde řešení samo - to či ono předělat, něco doma dodělat plus něco navíc apod. Já myslím, že ty černý puntíky jsou na dvě věci....... a rozhodně nemotivují. |
Filip Tesař |
18.10.2013 12:52:26
Mě se teda při spojení "černý puntík" vybaví jedna z úvodních scén ze Stevensonova Pokladu na ostrově: "Černá známka, kapitáne..."
(pro nezasvěcené - černá známka podle románu sloužila pirátům jako upomínka na brzké shledání ve stylu těš se, jsme tady a dostaneme tě!"). Černý puntík je výstraha, ale snadno se z něj stane výhrůžná výstraha, samo o sobě to k tomu hrozně svádí, symbolikou (černá barva) i jednoduchostí udělení ("tak a máš to!"). Takže pokud použít, spíš jako krajní prostředek. Taková výstraha jde ke kořenu věci jen někdy. To už je lepší negativní trestání než pozitivní (= odebírání něčeho, co by žák chtěl, než přidávání něčeho, co nechce), třebas: dávají se nějaké symboly za odměnu (třeba puntíky), trestem je umazání už získaných. |
jentak |
• |
18.10.2013 12:49:40
Tak já narozdíl od Tebe očekávám, že učitel bude dělat to, co má, bez ohledu na plat. A to proto, že si toto povolání vybrali dobrovolně. Stejně jako lékaři, zedníci........... Pokud na to hodlají kašlat, ať jdou dělat něco jiného.
A jestli by Ti přišlo OK to, že učitel by ve třídě seděl a jen hlídal a dával černý punti, protože za ten plat víc dělat nebude, tak fajn. Ale myslím, že takových chápajících rodičů by až tak moc nebylo. |
rachomejtle |
![]() |
18.10.2013 12:33:50
Mě zaujalo hodnocení - vážím si učitelů dobrých - naštvaná na ty, co to dělají do výše platu.
Očividně mezitím nic. Napadá mě, co je to ""do výše platu"", jak to autorka vnímá a proč je na ně vysloveně naštvaná - to je, jakoby byla naštvaná na kadeřnici, že ji pouze ostříhala a nechtěla nabarvit vlasy, přičemž ji zaplatila jen to stříhání. Jak se prostě u učitelů, lékařů atd. bere automaticky, že to dělají rádi, tudíž rádi budou dělat i věci zadarmo. A běda jim, když tak neučiní. Zato ostatní profese posláním nejsou, takže tam mohou zřejmě dělat jen do výše platu. Co takhle ty kantory a doktory prostě jen chápat, když to dělají do výše platu. Taky bych byla ráda, kdyby se učitel pro mé dítě přetrhnul nebo lékař pro mou rodinu udělal vše možné i nemožné. Ale proč tohle neočekáváme i od právníků, zedníků, taxikářů atd. Jo a krom toho mi to přijde zase jako rádoby osvětový článek, který vyzdvihuje nekalosti, ale jaksi nenavrhuje nápravu. |
Rigmor |
18.10.2013 12:33:20
Žádný trest. Prostě jen přirozené důsledky. Bylo provedeno hodně psychologických testů s výsledkem, že trest není v učení motivující. Naopak, může snížit přirozenou motivaci. Já na své děti tresty nepoužívám a i v uplatňování přirozených důsledků jejich činů se musím krotit, abych to neprezentovala jako trest (třeba když jsem naštvaná), protože když to berou jako trest, připadá jim to nespravedlivé a nemá to ten správný účinek.
Dělat chyby je přeci úplně přirozené, na nich se člověk učí a vůbec nejlepší je, když si ty chyby člověk objeví sám. A dávat dítěti horší známku jen proto, že otravuje...když tak máme známku i z chování (i když to je taky pěkný nesmysl). Spíš by se měla zamyslet nad tím, proč asi otravuje, většinou asi proto, že se nudí. A vůbec si myslím, že menší děti známkování nechápou a když tak jenom jako odměnu a trest. Nemají potřebu se porovnávat s ostatními, jak na tom jsou (pokud je k tomu někdo cíleně nevychovává). Potřebují jenom zpětnou vazbu, ale normální věcnou, ne spojenou s pocitem hanby, křivdy a vlastní neschopnosti, nebo naopak vyjímečnosti (třeba já když jsem byla veřejně chválena a ukazována jako nejlepší, necítila jsem se dobře, mrzelo mě to vůči ostatním). Jací jsme vzhledem k ostatním, to si každý zhodnotí sám. Jde o to se naučit komunikovat, ne hodnotit jeden druhého. Jak jsem na tom vědomostně vzhledem k ostatním se dá udělat formou testu s procentuálním bodováním. To mi přijde líp pochopitelné i spravedlivé. Hodnocení vědomostí přece nemůže být postaveno na náladě, osobních sympatií a antipatií hodnotícího... |
Saina |
• |
18.10.2013 10:32:55
...černý puntík za ty čárky. :)
|
Pawlla |
18.10.2013 10:08:42
"Vůbec nejsem příznivcem příliš liberální výchovy, kde děti mohou všechno a učitel je nesmí potrestat. To, ne. "
Ale nedozvěděla jsem se jaký trest je teda z pohledu autorky ten dobrý. ![]() ![]() |
Další akce nalezte zde
Další recepty nalezte zde
(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.