susu | •
|
(25.5.2012 9:39:32) No, autorka víceletým gymnáziím zjevně nefandí. Člabnek se mi nelíbil, nepřijde mi objektivní.
|
Lúthien |
|
(25.5.2012 10:11:55) susu, no vidíš a já říkám - hurá, konečně i pohled z druhé strany ! Možná není objektivní, hádat se nebudu,a le autorka není proti zásadně ve všech případech. Četla jsi pozorně ? Já to pochopila tak, že varuje rodiče, aby velmi dobře zvážili "své" rozhodnutí dát dítě na víceleté gymnázium. Uvádí případy, kdy to šťastná volba nebyla. A hlavně, to je i můj názor, malinko píchla do vosího hnízda zvaného "rodičovské ambice". Protože málokterý rodič si přizná, že to je možná z větší poloviny jeho rozhodnutí, ne toho dítěte ... je to logické, ale spousta se jich za to schovává..
|
susu | •
|
(25.5.2012 10:23:11) Hmm, mě přišlo, že na nich nenechala nit dobrou. Nevyjde kolektiv, těžké učení, ztráta dětství, ubohé frustrované děti na víceletých gymnáziích..... Na základce naopak zdravě rozvrstvený pestrý kolektiv a to superdětství, a pak ten prstižní čtyřletý gympl. Podle mě děsně tendenční, neobjektivní, nepřesné,.... Názor autorky je podle mě jasný a článek je v tomto duchu.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(25.5.2012 23:47:40) já teda na základce kolektivem trpěla. gympl (tehdy 4letý) byl pro mne vysvobozením. když nesedí kolektiv, dá se přestoupit. taky je nesmysl, že by pak dítě nemohlo jít na jinou střední školu (průmyslovku apod.), osobně znám takových případ hned několik
|
|
Jana | •
|
(28.5.2012 16:53:42) a já si myslím, že má autorka pravdu. Podle mě většinou jde děcko na víceletej gympl z ambicí rodičů -aspoň to kolem sebe vidím. a to, že přijdou o dětství je 100% pravda. kolegové zpráce mají chytrá děcka, 90% z nich jsou na víceletých gymplech adřepí nad učením několik hodin denně. otřesné. měly by to bý telitní školy pro mimořádně nadané děti, ne pro obyčejné jedničkáře. realita je ovšem jiná.
|
štěpánkaa |
|
(28.5.2012 17:17:53) Jano, kdyby sis přečetla diskusi, tak bys tohle tak 100% netvrdila je docela možné, že děti tvých kolegů až tak chytré, jak si jejich rodiče myslí, nejsou. Jsou samozřejmě děti, které jsou na gym.z ambicí rodičů, ale rozhodně jich není většina a gympl rozhodně pro opravdu nadané děti není žádné peklo, jak ho autorka vylíčila. Pro řadu dětí je naopak peklo zůstávat na zŠ a považ, většina dětí na gymplech se ani nemusí vzdávat svých koníčků, naopak v nich pokračují a mohou je rozvíjet
|
Jana | •
|
(28.5.2012 19:04:55) a nemusí se na učení ani podívat, když jsou tak geniální ne? to mi povídej...
|
Letitia (1 dieťa v prime) | •
|
(29.5.2012 22:03:18) A vieš, že možno ani nemusí? Keď sme syna hlásili na osemročné gymnázium, trochu sme sa báli jedine toho, či bude zvládať domácu prípravu do školy. Pretože predtým niekedy bývali problémy s písaním Du. Ale čuduj sa svete, teraz zvláda prípravu tak, že ani nevieme, že vôbec chodí do školy. Ostalo mu dokonca viac času na jeho záľuby než na základke a na polročnom vysvedčení priniesol samé jedničky. Na konci očakávame podobné výsledky. Aby si niekto nemyslel, že majú na gymnáziu nízke nároky. To nie. Naopak, konečne robí to, čo ho baví a asi hlavný je prístup - pochopil, že je to len jeho zodpovednosť, plus príklad spolužiakov a skrátka mu tá škola sadla.
Netvrdím, že takto budú zvládať gymnázium všetky deti, ale určite sú aj také, ktorým akademický prístup vyslovene sedí.
|
|
Ecim |
|
(29.5.2012 22:32:39) Někomu jde učení snáze, někomu méně snadno. Ale NEVĚŘÍM tomu, že existuje někdo, kdo se učit vůbec nemusí. A pokud se mě o tom někdo snaží přesvědčit, tak ten dialog ukončuji, protože je to debata o ničem.
|
|
|
Ecim |
|
(29.5.2012 22:34:06) "Pro řadu dětí je naopak peklo zůstávat na zŠ a považ, většina dětí na gymplech se ani nemusí vzdávat svých koníčků, naopak v nich pokračují a mohou je rozvíjet."
Štěpánko
|
|
|
Jana | •
|
(28.5.2012 19:07:18) Je otázka, jak na tom budou za pár let-jeslti z nich nebudou frustrovaní neurotici
|
Ala | •
|
(28.5.2012 21:12:30) Opravdu je pro Vás tak strašně těžké uvěřit tomu, že některým dětem gymnázium vyloženě vyhovuje (měla jsem spolužáka, který vymetal všemožné vědecké soutěže a cca v sextě měl z fyziky větší vědomosti než naše fyzikářka, to samé s chemií) a jiné prostředí by je naopak ubíjelo? Kluk opravdu není neurotik, končí medicínu ;) Pak tam byla fůra dalších, kterým gympl vyhovoval, stačili tempu bez jakéhokoliv nadměrnému učení a stíhali u toho své koníčky. A taky z nich nejsou žádní neurotici ;). Naši třídu za celých 8 let opustili dva lidi - jedna holka hned po prvním pololetí v primě, protože rodiče pochopili, že na to nemá. Druhý nás opustil v sexté, umřel mu tragicky tatínek a musel začít vydělávat na rodinu :(
|
Jana | •
|
(28.5.2012 22:13:00) Není těžké uvěřit, že extrémně nadaným dětem gymnázium vyhovuje. ale takových je výrazná menšina. můj kolega sjednou přednášel achlubil se tím, že chytré děti mívají z ptětížení tiky a zadrhávají se v řeči a jeho syn že to má taky -tak to jsem nevěřila vlasntím uším, že je možný, že se nepozastaví nad tím, že tím soustavným přetěžováním tomu děcku může hodně ublížit. to, že někdo končí medicínu neznamená, že děcko není neurotik a že v budoucnu nebude neurotik. jsem taky lékař a znám spoustu svých kolegů, kteří jsou neurotici uzkostní jako řemen, dlouhodobě na natidepresivech, některí se dokonce pokusili a jeden úspěšně o suicidium v souvislosti se svými uzkostmi z trvalého přetížení, tlaku náročného studia a ambiciozních rodičů -suicidium před státnicemi.
|
Ala | •
|
(28.5.2012 22:33:33) Neznám nikoho, kdo by trpěl kvůli víceletému gymnáziu tikem. Možná je to tím, že ještě pocházím z generace rozumných rodičů, kteří prostě odhadli, na co jejich děti mají. Ale na naší škole se nikdo nepokusil o sebevraždu a výchovná poradkyně taky neměla zrovna moc práce..... Neříkám, že vše bylo růžové, ale když prostě dítě na gympl má, tak nemá problém to zvládnout. A zvládá to i s některými nedostatky, stačí prostě zdravá podpora rodičů. ty extrémní případy tiků, sebevražd atd. jsou dle mého většinou způsobeny hlavně šílenými ambicemi rodičů, pro které je dvojka špatná známka a své dítě vyloženě dusí. Ale takoví mohou být opravdu i na základkách (dítě totiž dost často nezvládne nápor nervů a přijímačky na gymnázium neudělá). Moje maminka nebyla na víceletém gymnáziu a peklo od rodičů, kdy musela jen šprtat si zažila. Naopak my s bratrem jsem nic takové nezažili. je to o rodičích a ne o tom, jaká je to škola.
|
štěpánkaa |
|
(29.5.2012 16:12:05) já jo, tik mám skoro každý červen ( někdy i v prosinci). Akorát že tam nestuduju, ale učím....
|
|
Ecim |
|
(29.5.2012 22:39:47) "je to o rodičích a ne o tom, jaká je to škola."
A ještě bych dodala, že spousta psychických potíží může být způsobena tím, že dítě skončí na mnohem "horší" škole, než na jakou má povahu a schopnosti.
|
|
|
Kamisi |
|
(28.5.2012 22:35:40) Jano, věřím tomu, že studium medicíny je skutečně náročné. Gympl natolik náročný být nemusí. Ono asi taky záleží, které gymnázium a jak děcku sedne.
Starší syn je na jazykovém gymnáziu, sám si ho vybral. Jeho hlavní jazyk nikdo jiný z rodiny neumí. Baví ho to, má na to talent, jazyky má jako koníčka a vystačí si s tím, co slyší ve škole. Sama to nechápu, ale je to tak. Nevím, kde se to v něm bere. Mladší syn je na běžném gymplu, má trojky, ale jen proto, že je lempl. Kdyby škole věnoval jen tu půl hodinu denně, mohl by mít vyznamenání, ale nestojí mu to za námahu. Mimo to oba chodí do hudebky, mladší na dva nástroje.
Jano, tvůj kolega je buď blázen, nebo kecá.
|
|
|
Elíláma |
|
(29.5.2012 9:02:02) Nebyla jsem extrémně nadané dítě, ale spíš dvojkař, na vícelété gymnázium jsem se přihlásila bez vědomí rodičů (mamka vyloženě nechtěla, chtěla ze mě mít umělkyni) a byla jsem se svou volbou spokojena, z gymplu jsem pak šla na VŠ.
Ségra z víceletého odešla na konzervatoř, taky neměla dobré známky, i když by nějak gympl doklepala.
Ani z jedné z nás není uzlíček nervů.
|
Ecim |
|
(29.5.2012 22:36:44) Elííí, já jsem třeba přesvědčená o tom, že ze mě by se uzlíček nervů stal, kdybych šla kamkoli jinam než na gympl.
|
|
|
|
|
|
Ala | •
|
(28.5.2012 18:02:14) To je zajímavé, že z naší třídy nedřepěl každýd en doma nad učením nikdo :) Naopak, cca půlka ročníku dělala pravidelně nějaký sport (někteří dokonce až k profi úrovni), další se věnovali hudebním nástrojům, výtvarným kroužkům atd. Dokonce i do hospody se chodilo :D A i přes to všechno jsme se dlouho drželi mezi nejlepšíma třema třídama na gymplu..... Řekla bych, že je to třída od třídy, opravdu není pravidlem, že děti dřepí doma nad učením....
|
jana | •
|
(28.5.2012 19:06:32) mluvíš o víceletém nebo 4 letém gymplu?
|
Ala | •
|
(28.5.2012 21:09:02) Samozřejmně že o víceletém......Přesně o osmiletém. Naše třída byla tedy po sportovní stránce trochu extrém (vyhrávali jsme i leckteré závody v rámci školy), ale jinak bylo naprosto běžné, že každý ve třídě měl nějakého koníčka (byť by to bylo "pouze" čtení - ale i na to je třeba klid a čas a nedá se moc provozovat při šrocení ;) ). Fakt si nedovedu vybavit v ročnících kolem mého nikoho, kdo by je seděl doma a šprtal.....
|
Ecim |
|
(29.5.2012 22:38:17) U nás na čtyřletém a u bratra na osmiletém gymplu to bylo tak, že někdo věnoval učení více času a někdo méně. A takhle to bylo, je a bude určitě všude.
|
|
|
|
|
|
Kamisi |
|
(28.5.2012 18:24:49) Mám dvě děti na 8G a ani jedno nedřepí několik hodin denně nad učením, a to ani v období čtvrtletních písemek. V průměru to je tak 1/2 hodiny denně, možná ani to ne. Ono je taky otázka, proč některé děti nad učením tolik času tráví. Někteří rodiče si totiž myslí, že když dítě nemá samé jedničky, je něco špatně. Dokonce i některé děti mají ten pocit. Ale to je na úplně jiné téma. Obecně je fakt, že je to jeden z extrémů a není to v pořádku. Na druhou stranu, úplně bez učení to taky nejde, ale to ani na základkách.
|
Ala | •
|
(28.5.2012 18:32:52) Souhlas. Já se teda učila před písemkama spíš pro svůj dobrý pocit ;) Bratr ten na to víceméně kašlala a v pohodě proplouval s vyznamenáním...... Jinak dřít může dítě i na zš kvůli moc anbiciozním rodičům, kteří jinou známku než jednočku nemají - případ mé mamky, kterou její rodiče v dětství takhle vysosali a ona v dospělosti skončila s únavovým syndromem....
|
jana | •
|
(28.5.2012 19:05:30) na gymplu s vyznamenáním bez učení? to mi nevykládejte. tomu se prostě nedá věřit
|
Kamisi |
|
(28.5.2012 19:13:30) Našeho staršího se taky nevidím vůbec učit. Občas teda sedí u seminární práce nebo cizojazyčného úkolu (ty jediný nedělá ve škole, bývají dost dlouhý, takový malý slohovky - studuje jazykové gymnázium), někdy před čtvrtletkou vezme do ruky učebnici. Poprvé teď v tercii útočí na vyznamenání. Jinak 2-4 trojky na takovéhle škole neberu jako problém, nechávám to na něm.
|
|
Ala | •
|
(28.5.2012 21:05:53) No, možná sem tam otevřel učebnici, když už ho k tomu mamka dotáhla heverem......vyznamenání neměl z osmi let a 16 vysvědčení pouze dvakrát, jednou si enchal dát trojku z Němčiny a podruhé mu to uteklo o jendu dvojku...Ale taky měl dvakrát na vyšším gymplu samé jedničky ;) P.S. Odmaturoval za 5 - tři ejdičky a jedna dvojka, státní maturitu z matematiky dal na 84% po harmonizaci (dělal vyšší) a je rovnou přijat bez přijímaček na FIT (Fakulta Informačních Technologií ČVUT). A to vše s asi tak poloviční snahou jako před 6 lety já :D Prostě pohodář.......Faktme je, že před maturitou to bylo poprvé, co sjem ho viděla se opravdu dlouhodobě a intenzivně učit, předtím to rpostě nepotřebovat )stačilo mu to, co slyšel ve škole a doma si to z donucení možná tak dvakrát přečetl, aby se neřeklo...) Věřte si tomu nebo ne, ale fakt nemám potřebu tu vykládat bludy a výmysly, jen chci ukázat, že dítě na gymplu nemusí trávit celé dny nad učením ;) P.P.S. ještě k tomu přidejte, že byl každý drhý víkend plus skoro všechny prázdniny pryč na výpravách s turistickým oddílem.....
|
Jana | •
|
(28.5.2012 22:14:51) Nevěřím tomu, že někdo odmaturuje na gymnáziu, aniž by se učil. sem tam otevření knížky prostě nevěřím, na gymplu je to hodně o znalostech a ty se jinak, než učením do hlavy nedostanou.
|
Ala | •
|
(28.5.2012 22:24:32) taky jsem psala, že před maturitou se učil nejvíc ve svém dosavadním životě - zejména z češtiny ;) Ale rozhodně nad tím neseděl od rána do noci a nešílel z toho jak jiní popisovali na diskuzích (místo aby se učili). Já Vám to nevnucuju, věřit nemusíte - kdo nezažil, neuvěří. Ale jsou opravdu lidé, kteří nemusí trčet x-hodin nad knihama, aby se naučili......
Já sama jsem se před maturitou učila, to ano, ale že bych si všechny vědomosti dostávala do hlavy až tehdy tak to fakt ne......Protože jsme to v průběhu posledního ročníku opakovali a psali z toho písemky a tak to v té hlavě zůstávalo :)
|
|
Elíláma |
|
(29.5.2012 9:07:39) Jana: "Nevěřím tomu, že někdo odmaturuje na gymnáziu, aniž by se učil."
Já. Občůrala jsem to se čtyřkama. Lenora líná. Do maturity jsem se učila asi 2x, pamatuju si jednou ve třetím čtyřletého děják a jednou na víceletém matku, úkoly jsem opisovala o přestávce, nepamatuju si, že bych nějaká dělala samostatně, možná do geometrie. Došlo mi, že bych se měla učit, asi 10 dní před maturou a to jsem opravdu od učen neodlezla. Ale do té doby fakt ne... Ale vždycky jsem hodně četla knihy.
|
|
angrešt |
|
(29.5.2012 12:38:26) Jano, zjevně nechápeš, že samotné navštěvování výuky a její vnímání během hodin je učením. Je úplně běžné, že vnímání vědění během školních hodin je pro řadu studentů naprosto dostatečné.
Sezení doma nad knížkou je, přinejmenším pro studenty s určitým typem (sebe)učení, mnohem méně přínosné, než učení se kombinací slyšeného, viděného a třeba ještě ideálně do souvislostí zasazeného, což je v prezenční gymnaziální výuce běžné.
A spoustě studentů to ve škole samozřejmě stačí, sezení nad učebnicí si na střední škole sama u sebe i u většiny svých bývalých spolužáků skoro neumím představit, leda těch pár týdnů těsně před maturitou.
|
Bez_Nicku |
|
(29.5.2012 14:33:41) Přijde mi, že na sš je moc hodin výuky, nějakých 33 h čistý výuky týdně, bez mezer mezi výukou. Doba ve škole se tak blíží 40 hodinám, což je běžná pracovní doba.
U některých předmětů přitom je samostatná práce nenahraditelná hromadnou výukou. Slovíčka v cizím jazyce je třeba se naučit, z gramatického drilu je jiné si udělat 6 vět cvičení zcela sám než to jen pasivně slyšet a být vyvolán jednou během hodiny. I u matematiky je jiné sledovat, jak počítají jiní při společné výuce, nebo si spočíst něco zcela samostatně.
Osobně bych zkrátil výuku na sš na nějakých 5-6 hodin ve škole (asi zkrátit vyuč. hodinu za 45 na 35 minut) a místo toho zavedl domácí práci v rozsahu 2 h denně, tj tak hodinu a půl ubrat ve škole a přidat doma. Tohle ale nikdy neschválí, i když by ta domácí příprava mohla být kontrolovatelná, např. přinést napsané úkoly (spočítat, přeložit atd.) nebo udělat nějaké testy ze zeměpisu, biologie přes internet.
|
|
štěpánkaa |
|
(29.5.2012 16:20:28) angrešt, to je moc hezky napsáno. Bohužel přibývá dětí, které vůbec nezvládají si z těch 45 minut výuky něco odnést. Polovina třídy hodiny prolelkuje a rodiče pak lkají, jak je to strašné, že se pořád doma učí a tak špatné výsledky.... Jsou pak velmi překvapeni, když jim říkám, jak jejich dítka tráví čas. Přitom většině by stačilo dávat prostě ve škole pozor a doma už jen doťuknout písemné úkol, zopáknout na test, apod. Na druh stranu chápu, že soustředit se 5 -6 hodin v kuse není snadné.....
|
|
Jana | •
|
(29.5.2012 19:50:38) Vzhledem k tomu, že jsem taky chodila na gympl a pak na dvě vysoké školy, tak samozřejmě chápu, že i sezení ve škole je učením. ale prostě nesnáším, když tu někdo bude psát kraviny o tom, že on sám ani jeho dítě se na gymplu neučil/neučilo a i tak vynikalo nebo mělo vyznamenání a učilo se jen před maturou. to je kravina a lež. ty informace do hlavy samy nenaskáčou, na gymplu hrnou takový množství dat, že na to hodina výuky prostě nestačí, aby se to do hlavy samo nalilo. kdo tvrdí opak tak lže a takový kecy mě nesmírně vytáčí
|
Ala | •
|
(29.5.2012 20:35:41) Nemám důvod lhát. Musím říct, že mě to i leckdy štvalo, že bratr proplouval tak v pohodě (a ve skrytu duše doufám, že mu VŠ dá pořádně zabrat). Taky mě štve, že tak s polovičním úsilím má z maturity naprosto stejné známky jako já.....Ale holt to tak je, netuším, jak to dělá, ale v průběhu těch osmi let se opravdu učil víceméně symbolicky (jednou dvakrát si to přečetl) a to třeba na matiku jsem ho se učit neviděla snad nikdy. před maturitou poprvé zabral tak, jak já se byla zvyklá učit běžně (ale zpětně si myslím, že jsem se stejně učila hlavně pro svůj dobrý pocit - hlvaně v matematice). Prostě takový děti/studenti jsou a ty na ten gympl patří. Protože netuším, co by takhle dělal na druhém stupni ZŠ. BTW já zase opravdu nemám ráda, když mě někdo obviňuje ze lži. Zásadně nelžu a to ani na anonymních diskuzních forech. Věřte tomu, že jsme doma docela vyšilovali, když jsme viděli, jak to má na háku (když navíc musel maturovat státně). To bych radši, kdyby se učil průběžně a mamka neměla nervy v kýblu....
|
|
štěpánkaa |
|
(29.5.2012 21:26:55) je zajímavé, jak se zde diskutují verze: A - dítě se vůbec neučí, přesto odmaturuje B - dítě nepřetržitě sedí nad učením, vše kromě školy musí zrušit, aby vůbec vystudovalo.
velmi ráda bych podotkla, že většina dětí je někde mezi
|
Ala | •
|
(29.5.2012 21:32:27) S tím souhlasím :) Většina mých spolužáků (včetně mě) se učila před písemkama nebo když hrozilo zkoušení, tak nějak normálně, před čtvrtletkama víc a před maturitou samozřejmně nejvíc :) Bratr byl opravdu výjimkou.....
|
|
Ecim |
|
(29.5.2012 22:28:01) Štěpánko, dík.
Já jsem z těchto extrémistických plků rostla roky.
|
|
|
Ecim |
|
(29.5.2012 22:43:48) "ale prostě nesnáším, když tu někdo bude psát kraviny o tom, že on sám ani jeho dítě se na gymplu neučil/neučilo a i tak vynikalo nebo mělo vyznamenání a učilo se jen před maturou. to je kravina a lež. ty informace do hlavy samy nenaskáčou, na gymplu hrnou takový množství dat, že na to hodina výuky prostě nestačí, aby se to do hlavy samo nalilo. kdo tvrdí opak tak lže a takový kecy mě nesmírně vytáčí"
Co takhle vidím kolem sebe, tak lidé, kteří tohle tvrdí, buď lžou, jako když tiskne, nebo dosahují mnohem horších výsledků, než na jaké mají schopnosti.
|
bombicka |
|
(5.5.2017 14:17:53) Absolutne nesouhlasim. Na gymplu jsem se temer vubec neučila, knižky hozene ve skřínce celoročně. Dotahovsla jsem známky jen když teklo do bot. Byla jsem v prestižní matematické větvi. Následně jsem vystudovala práva, o prsa mi utekl červený diplom jen proto, že jsem chtěla studium umyslně protáhnout (nechala jsem se umyslne vyrazit od jedne statnice) , abych mohla další rok pobírat sirotčí důchod a cestovat. Ano tam jsem se učíla. Syn je na tom podobně a dcera se bude muset učit a mě to přijde divnný a mám obavy, zda do primy skutečně patří. Moje sestra, která má také vš, ale od zš se vždy učila, mi toto cely život opakuje. Že jsem to měla vše téměř zadarmo. Nejsem genialni ani přímo studijní tip, takže s váma nemohu souhlasit.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ecim |
|
(29.5.2012 22:26:58) "a to, že přijdou o dětství je 100% pravda."
Jano, tohle je naprostá pitomost. Znám naopak dost lidí a patřím mezi ně, co se na gymplu museli sice o dost víc učit než na základce, ale život jim to naopak zpříjemnilo. Například v tom, že v kolektivu našli víc přátel.
|
|
|
|