Jája | •
|
(12.12.2012 11:26:04) Zajímavé názory, zajímavé postřehy i zkušenost. Ovšem pokud jsou za větou "není možné, aby byl ve škole pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami někdo, u koho pro to opravdu nejsou důvody" myšleni čeští Romové, nejsou ve zvláštních (praktických) školách proto, že by neměli buňky na učení, ale že dělají všechno pro to, aby se učit nemuseli. Zatímco bílý žák se učí, aby uměl a jednou měl dobrou práci, Rom se neučí, protože bez vzdělání lépe dosáhne na sociální dávky. Kdyby měl vzdělání, nedostal by nic.
|
x x |
|
(12.12.2012 14:15:42) To mi připomnělo jeden vtip: " Přijde Ježíš do hospody a posadí se. Přijde číšník a říká: "Tady sedí štamgasti. Vyhodí vás!" Ježíš nereaguje... Ke stolu přijdou slepý, hluchý a cikán. Kupodivu ho nechají sedět mezi sebou. Ježíš: "Za to, že jste mě nevyhodili se vám odvděčím!" Dotkne se slepého, slepý vyskočí: "Já vidím!" Dotkne se hluchého, hluchý vyskočí: "Já slyším!" Otočí se k cikánovi a ten na něho: "Na mě nesahej, ty pičo, já mám invalidní důchod!"
|
Rapiti |
|
(12.12.2012 16:21:38) Kdy se přestanou tyhle nesmysly šířit. Kdo zkusil někdy žít ze sociálních dávek, tak ví, jaký je to nesmysl.
|
|
|
RONJA, DCERA LOUPEŽNÍKA |
|
(12.12.2012 17:39:38) Jak jste přišla na takovou kravinu? Kdo tohle šíří, pro Boha živýho??? Nevím, jak jinde, ale v ČR neexistuje žádná sociální ani jiná dávka, závislá na vzdělání. To za prvý. Za druhý na sociálních dávkách nechce žít nikdo. VŮBEC nikdo. Jsou samozřejmě lidi, který už rezignovali na jinou možnost, jsou i děti, který před sebou nevidí jinou budoucnost. Ale to je spíš vina nás ostatních, ne??? Já jsem pracovala ve združení Romů, pomáhala jsem Romům hledat práci a ještě nikdy předtím jsem neviděla tolik snahy a aktivity na straně jedný a tolik odmítání a podrazů, nezákonnýho jednání a házení klacků pod nohy na straně druhý. Samozřejmě mezi místními Romy byli i takoví, kteří se o nic nesnažili. Ovšem, protože Cikánovi prostě jen tak někdo práci nedá. Ani tu manuální a ani v případě, že potřebuje lidi. A vzdělání? Nu, to by samozřejmě pomohlo, jenže díky lidem, jako jste Vy a jejich ničím nepodloženejm názorům to se vzděláváním Romů u nás vypadá tak, jak to vypadá...
|
kreditka |
|
(12.12.2012 21:25:14) seznámím tě s moji drahou příbuznou ta ti vysvětlí jak nechce být na dávkách, to je hodně naivní představa že nikdo nechce být na dávkách...
|
RONJA, DCERA LOUPEŽNÍKA |
|
(12.12.2012 23:48:23) Opravuju: Nikdo z těch několika set lidí, který jsem v životě potkala. Ale myslím si, že Vaše příbuzná by taky volila jiný řešení, kdyby mohla. Neznám ji, nevím, nesoudím. Snažím se ostatně nesoudit ani když znám a vím, domnívám se, že od toho tu nejsem.
|
kreditka |
|
(13.12.2012 13:21:10) Ne ona jen nechce makat nechce ne že by nemohla může, ale raději je na dávkách protože je líná jo jsou lidi kteří na dávkách být nechtějí ale nic jiného jim nezbývá, ale jsou lidi, kteří raději budou žít na dně s dávkami jen aby nemuseli jít něco dělat
|
Babsi+2 |
|
(15.12.2012 9:52:12) Taky mám v rodině takovou povedenou tetinku, její muž i děti jsou úplně stejné - tři měsíce dělají, půl roku na nemocenské, rok na dávkách, prokládáno rodičáky. Jedou takovým způsobem asi 20 let (od revoluce, kdy jim zavřeli fabriku). Přitom mají v našem kraji celkem žádaná zaměstnání-svářeč, soustružník, nástrojář, mechnik CNC, ale makat se jim nechce!
|
|
|
|
|
|
RONJA, DCERA LOUPEŽNÍKA |
|
(12.12.2012 17:48:30) "Zatímco bílý žák se učí, aby uměl a jednou měl dobrou práci, Rom se neučí, protože bez vzdělání lépe dosáhne na sociální dávky" Není tomu tak. Bílej žák se učí, protože ho k tomu vedou rodiče a okolí, úplně stejně jako žlutej, černej, nahnědlej nebo po celým těle ochlupenej žák. Pokud nevedou, neučí se. S rodinou, která nevede děti ke vzdělání, je třeba pracovat, motivovat... Jenomže přebujelej státní aparát má "důležitější" starosti. V rodině, kde máma shání práci pět let, táta deset a bráchové jsou na pracáku, protože je díky barvě kůže nikdo nezaměstnal (ano, je to naprosto běžnej jev, se kterým jsem se ve svý praxi setkala mockrát), se děti neučí. Pochopitelně. Nemají pozitivní vzor v rodičích a zdeptaní rodiče nemají sílu děti k něčemu vést, nehledě na to, že v tom často sami nevidí smysl. A proč to tak je? Díky zaujatejm lidem, který bez přemejšlení přejímají předsudky okolí a ani se, než plácnou nějakou hovadinu, neobtěžujou ověřit její pravdivost. Takoví tvoří atmosféru ve společnosti, díky níž je diskriminace Romů na pracovním trhu tiše přehlížená. Díky lidem, jako jste Vy. Nevím, jak můžete s takovou vinou žít. A to myslím opravdu vážně.
|
Jája | •
|
(12.12.2012 22:23:05) Já je na té zvláštní, dneska praktické, škole vzdělávala. Díky tomu jsem se stýkala jak s dětmi, tak s rodiči. To, co se jim snažil systém dát, to zase oni nepotřebovali. To, co potřebovali, jim systém stejně nedal. Byl to boj s větrnými mlýny. Ale fakt je, že mezi nimi byla dost velká kriminalita a ani vzdělání nic moc (a snaha po něm mizivá). Zajímavé třeba bylo, že v jedné rodině byl chlap asi 10 let ve výkonu trestu, doma za tu dobu nikdy nebyl, ale přesto se mu každý rok narodilo jedno dítě
|
RONJA, DCERA LOUPEŽNÍKA |
|
(12.12.2012 23:25:27) 1) Pokud se dostane dítě s normální inteligencí do zvláštní školy, jedná se už o patologickou situaci čili lidově řečeno dávno před tím rozjetej průser. Učitelka jako řadovej zaměstnanec těžko může danou situaci jakkoli řešit(nicméně ROZHODNĚ by jí sloužilo ke cti, kdyby se nestarala o intimní záležitosti rodičů, jejichž děti učí). Taková situace ovšem především svědčí o selhání příslušnejch míst, sociálních pracovnic, kurátorů aj. a nesvědčí rozhodně o tom, že by Romové obecně byli v čemkoli horší než my. Konečně na tom, že tzv. normální dítě(tím myslím lékařskou diagnózu, nikoli sociální poměry v rodině) do speciální školy NEPATŘÍ, se mnou jako učitelka snad budete souhlasit. Pokud se tam ocitne, je to selhání a snad nikdo nebude tvrdit, že se jedná o selhání toho dítěte. 2) Kriminalita Romů aneb Cikáni kradou. Oblíbený téma, že? Pravda je ovšem složitější, jak už to tak na světě bejvá... Obecně se dá říct, že co se týče drobný kriminality, čili krádeží v obchodech, všelijaký kapsařiny, menších podvodů a podobně, vedou Cikáni (Romští spoluobčané), kdežto u větších případů, jako je korupce, zpronevěry, tunelování a podobně napoak jednoznačně vede gádžo čili majoritní občan. Dá se pochopitelně tvrdit, že Cikán není účasten zločinů, kde jde o "poořádnou kořist" proto, že nebejvá v pozicích, který by mu to umožňovaly a že kdyby mohl, tuneloval by taky. Já si to netroufám popřít. Stejně tak se dá ovšem tvrdit, že bílej pachatel nemusí paběrkovat, protože to nepotřebuje, má lepší...
|
Jája | •
|
(13.12.2012 3:38:49) Ad 1: Děti s normální inteligencí se do zvláštní školy občas dostaly. Někdy to byly děti bílé, jindy romské. Děti bílé obvykle proto, že měly na základce problémové chování a škola navrhla jejich přeřazení, protože si s nimi už nevěděla rady. My jsme to sice kritizovaly, ale to bylo tak všechno, co jsme mohli dělat, my jsme o zařazení nerozhodovali a psychologické posudky jsme fakt nepsali, to dělala ped.-psych.poradna. Romské děti se tam dostaly obvykle proto, že se na základce neučily. Jejich snem bylo totiž se dostat do školy zvláštní. Tu považovali (jak děti, tak dospělí, proto na konci měkké "i") za svou školu. chodili do ní rodiče, chtěly do ní chodit děti, na této škole mívaly majoritu. Jak se do ní dostanou? Tak, že se prostě NEBUDOU učit. To nebyl můj předsudek, to byl prostě fakt. My jako pracovníci školy jsme s tím bojovat nemohli, protože děti jsou do zvláštní školy zařazeny na záladě psychologického vyšetření. K nám už tam přišly s papírem v ruce. tomu podotýkám, že zvláštní školy NEMĚLY (v době, kdy jsem tam byla) příjmací řízení do 1.třídy, děti nastupovaly do základky a postupně byly přeřazovány do školy zvláštní. SOUHLASÍM s tím, že děti s normální inteligencí do této školy nepatří, ale jak tomu chcete zabránit, když Romové se do té školy neskutečně tvrdě tlačí? Jak jim chcete vysvětlit, aby proboha chodili na základku a snažili se ji vychodit, že pak mají i víc šancí třeba na vyučení? jak chcete ovlivnit fakt, že u Romů je vzdělání někde na 50.místě hodnotového žebříčku? Víte, v té době se uvažovalo o vzniku romských asistentů na úřadech. Romové sami měli představu, že by to měl být někdo, na koho se mohou kdykoli obrátit se žádostí o pomoc a že by to měl být gádžo, který s nimi bude dobře vycházet a pomůže jim v integraci do společnosti. Jak mi sami říkali, chtěli třeba kursy vaření a hospodaření pro dívky a ženy. Říkali, že nám je hej, my se můžeme všechno naučit od maminky, babičky, nás to měl kdo naučit, ale kde se to měli naučit oni, když třeba pocházeli z východoslovenské osady, kde ani nebyla elektřina. Od koho se to měli naučit, když jejich rodiče byli nevzdělaní? Tak jsme bojovali za romského asistenta - gádžu. Pert Uhl ale ve vládě prosadil, že romský asistent bude ZÁSADNĚ Rom, jehož hlavním úkolem bude radit Romům, jak získávat sociální dávky. Že to byla a je myšlenka zcestná a neskutečně zhůvěřilá a že to Romy velmi poškodilo, v tom se mnou možná budete souhlasit. Takže s případnou kritikou pak nechoďte na Rodinu ani to nevytýkejte mně, obraťte se, prosím, na pana Uhla. Tohle je věc, která mne na něj velice a velice mrzí, zabil fakt hodně dobrých myšlenek, hlavně v době, kdy se Romoví integrovat CHTĚLI a hodně pro to dělali. Věřím, že po 23 letech od sametové revoluce hodně z nich rezignovalo a abych pravdu řekla, ani se tomu nedivím. Ad intimní záležitosti rodičů: tomu se neubráníte, když se stýkáte jek s dětmi, tak s rodiči. Tuto informaci jsem měla od jejich dětské lékařky, což byla navíc moje sousedka. Bavily jsme se tedy o lidech, které jsme dobře znaly obě. Zajímavé bylo, že otec všechny děti, které prokazatelně nebyly jeho, uznal za vlastní. Lékařka jen odhadovala, kdo by mohl být otcem, když k ní matka začala po porodu s dítětem chodit.
Ad 2 - Cikáni kradou: V tom, co píšete, máte naprostou pravdu. Já jsem jen konstatovala, že tam bylo hodně dětí, jejichž rodiče byli ve výkonu trestu. Bylo jich tam nepoměrně víc, než kolik rodičů ve výkonu trestu mají děti na jakékoli základní škole. Bohužel ve výkonu trestu byli častokrát nejen rodiče (jeden nebo i oba), ale i sourozenci nebo členové širší rodiny. Ta koncentrace je tam prostě vyšší. Pouze jsem konstatovala fakt, nebrala jsem to tak, že "cikáni kradou".
|
|
|
|
|
RONJA, DCERA LOUPEŽNÍKA |
|
(12.12.2012 17:51:35) Ještě bych ráda doplnila pro případný rejpaly, že nejsem Romka, mám úplný střední vzdělání, žila jsem několikrát v těsné blízkosti Romů a sama jsem žádný dávky nikdy nepobírala, kromě rodičovskýho příspěvku v současnosti.
|
nordica |
|
(12.12.2012 22:20:29) To je hezké, že jste vyjmenovala, co všechno jste, nebo nejste, ale každopádně máte názory jak spadlá z Marsu. Většina z nás se střetla s poněkud jinou realitou, než jakou tady popisujete. Ale holt s tou pracovní historií, kterou zmiňujete, máte zjevně tyhle ujeté názory takříkajíc v "popisu práce." Třeba se jednou z těch bludů proberete.
|
RONJA, DCERA LOUPEŽNÍKA |
|
(12.12.2012 23:42:51) A není to tak trochu tím, jak k tý realitě přistupuju, co od ní očekávám a jak se chovám k lidem kolem sebe, co myslíte? NIKDY jsem neměnila ani neupravovala svoje názory podle toho, kde jsem pracovala. dokonce to na části pracovních míst zašlo celkem rychle tak daleko, že jsem byla nucena odejít.
|
nordica |
|
(13.12.2012 8:54:31) Tak jestli jste na těch pracovních místech vykřikovala jako zde v diskuzi, "jak s tím (předsudky vůči Romům) můžete žít", tak se ani nedivím, že jste skončila. Ujiš´uji Vás, že většina zde přítomných "s tím" může žít docela dobře - prostě na základě zase svých zkušeností. A tyhle patetické a bojovné výkřiky jsou zcela mimo. Tohle totiž byla diskuze o finské škole- mmch ve Skandinávii už mají těch, Vámi tak litovaných, Romů také plné zuby.
|
kuku | •
|
(14.12.2012 18:26:31) Hezky napsané :-(, jak jste to počítala, že víte, že je nás většina, která sdílí Vaše názory????? Moje tedy rozhodně nejsou! a velký dík Ronje, která dál slušně popisuje své zážitky! Pěkný advent všem.
|
nordica |
|
(15.12.2012 13:33:41) Milá kuku, dovolím si to tedy jen odhadnout, ale až budete ca v mém nebo Jájině věku, tj. s dostatkem životních zkušeností, vyrostlá i z idealismu atd., vsadím se o cokoliv, že budete mluvit jinak. A to, že Ronja, jak sama píše, musela rychle odejít z několika míst kvůli svým názorům, to ani napadáním mého příspěvku nepopřete.
|
Pawlla |
|
(16.12.2012 7:21:40) Nordico,je mi přes čtyřicet a celý život se pohybuju v soc.oblasti.Mám stejný názor jako Ronja a myslím,že už se nezmění.
|
RONJA, DCERA LOUPEŽNÍKA |
|
(17.12.2012 20:19:58) Mě je třicet a s tím, že by mě někdo popisoval jako naivku se setkávám poprvé. Realitu života jsem poznala velmi brzy, a byla to realita dosti brutální.
|
|
|
RONJA, DCERA LOUPEŽNÍKA |
|
(17.12.2012 20:16:03) Ne kvůli konkrétním názorům, ale proto, že jsem se nikdy nenaučila držet dvě věci: Hubu a krok. Projevovalo se to například tak, že jsem se zastávala paní v důchoďáku. Mentálně na tom byla tak špatně, že bylo možno jí beztrestně ubližovat množstvím drobných ústrků a odbýváním péče, ale ne tak špatně, aby si dobře neuvědomovala, co se děje. A případný stížnosti se daly smést ze stolu jako blábolení bláznivý báby. O otázky národností nešlo nikdy, málokdy se stane, že by v domově pro seniory nebo ve stacionáři pro děti s postižením došlo na rasistický řeči.
|
|
|
|
|
|
|
|
Hanka 75 |
|
(13.12.2012 11:04:48) zase ten rasismus o ony se soc. dávky odvíjí od vzdělání ? to asi moc ne.
|
Jája | •
|
(15.12.2012 7:54:34) Je třeba se dívat na problém v širších souvislostech, ne jen na kolonku "vzdělání". Kdo má nějaké vzdělání, ať už výuční list nebo maturitu (a vyšší), je upotřebitelný ve více oblastech, než jen v té, na kterou má příslušný papír. Na jakou práci je ale upotřebitelný ten, kdo má jen vzdělání základní, kdo horko těžko umí číst a psát? Jen na tu manuální, kde není třeba myslet. Tu tady ale vykonávají Ukrajinci, protože my jsme nechránili pracovní trh a po r. 1989 byli ti Romové, kteří se za socialismu, kdy byla pracovní povinnost, a ten, kdo nepracoval, byl trestně stíhán, protože vyhýbání se práci byl trestný čin, vytlačeni Ukrajinci, kteří pracovali za dumpingové ceny. Protože se tuto o problematiku zajímám dost dlouho, tak jsem to sledovala. Nejdřív tu UK pracovali načerno, ale byli za to stíhaní. Protože naše zákony nebyly vzory dokonalosti a firmu, která byla založena v Čechách, automaticky považovaly za českou, začali UK hojně zakládat firmy. Ne OSVČ, ale většinou v.o.s. s desítkami účastníků, nejvíce jsem jich napočítala 248 (a dokonce byli jen ze dvou! ukrajinských vesnic). Předmětem podnikání byly nekvalifikované stavební a pomocné práce a uklidové práce. Tím si pobyt v Čechách de facto legalizovali a Romy z trhu práce vytlačili. No, a my jsme to dodělali neskutečně benevolentní politikou multikulturního začleňování, kdy jsme se snažili Romy začlenit do společnosti, přičemž oni sami o nějaké multikulti začlenění nestáli. Proto je tu dneska silně se rozrůstající komunita, se kterou budou jednou velké problémy. To není žádná nenávist proti Romům, to je jen konstatování stavu, kdy je třeba z Fancie vyhostili (tam to byli hlavně rumunští Romové, jejich kulturní úroveň je ještě nižší než u nás), Itálie s nimi měla problémy, USA a Kanada kvůli nim zavedla pro české občany víza, protože ani tam se do společnosti začlenit nedokázali, protože to ani nechtěli. Za ty peníze, co jsme do jejich začleňování za posledních 23 let nacpali, by se snad začlenila i gorila nížinná a naučila by se číst i psát! Proto se Romové ve škole neučí, protože ví, že když mají jen základní vzdělání, neseženou práci. A když nemají práci, lépe dosáhnou na sociální dávky. Je to začarovaný kruh, který se horko těžko rozetne, navíc jich přibývá astronomickou rychlostí. Je nejvyšší čas s tím něco dělat, za nějakých 10 let bude pozdě.
A ještě jednu poznámku: když je dům o 10 bytech obsazen bílými, je to normální dům. Když tam bydlí Asiaté, je to pořád normální dům k bydlení. Když se tam ale nastěhuje 10 romských rodin, vznikne ghetto. Proč? On jim to tam někdo nosí? Sledovala jsem reportáž o Ostravě-Přednádraží. Romové si v ní stěžovali, že jejich problémy způsobila nefunkční kanalizace. Přemýšlela jsem, jak se to mohlo stát, že jim nefunkční kanalizace vybourala překlady nad okny, vybourala stropy tak, že se propadly do dolního patra, zlikvidovala kovové zábradlí na schodištích, rozebrala a rozkradla tašky na střechách tak, že do domů pršelo - člověk se až diví, za co všechno mohla nebohá "nefunkční kanalizace".
|
|
|
|