Přidat odpověď
Mám za sebou pedagogickou školu s praxemi a exkurzemi v různých zařízeních včetně montessoriovské školky. Byla jsem děsně překvapená, jak byly malé děti v tomto typu školky "vzdělané". Ale musím říci, že znám děti, které jsou ve svém věku také tak "vzdělané" a jsou to děti lidí, kteří o principu pedagogiky Montessori nikdy neslyšeli. Tahle pedagogika se mi moc líbí a je skvělé, že je rozšiřuje i v ČR v rámci školek, ale stále je hlavní výchova v rodině a to je základ montessori-nemontessori. Děti můžou být skvěle podomácku vychovány ála Montessori bez znalosti tohoto typu pedagogiky a požívání věcí typu "kontruktivní trojúhelníky". Pokud doma dítě není "šizeno" (zabavováno jen určitým typem hraček apod.), může být stejně kvalitně vychováno jako děti, které jsem poznala v montessoriovské školce. Fascinovalo mě, jak maličké děti umí např. strouhat piškoty, přesýpat čočku z mističky do mističky a co všechno znají, ale pak mi došlo, že třeba díky mému tatínkovi jsme se sestrou ve čtyřech letech v pohodě zatloukaly hřebíky, díky babičce uměly mýt a utírat opravdické nádobí, o přesýpání všeho možného nemluvě. A co nás naučila maminka, taky toho byla fůra. Prostě a jen nám rodiče tyhle věci umožnili, přirozeně vyhmátli to období, kdy je díte "vnímavé" k určitému typu nových dovedností, a nikdy o MP nečetli, zatímco spousta jiných holčiček ze školky často hodně zaměstnaných rodičů akorát uměla převlíknout panenku. Jsem ráda, že přes pedagogiku paní Montessori mi došlo, co mi dali rodiče, a já to teď dávám svému dítku (plus mám výhodu, že něco málo o MP vím). Pro takovou výchovu není sice potřeba přečíst knížky, ale je to skvělé mít tu možnost a rozhodně to není k zahození.
Moc gratuluji všem, kdo v této pedagogice vidí cestu, protože si myslím, že to je fakticky cesta k lepší výchově a výborná pomůcka!
Předchozí