Ono přece nejde jen o biflování, jde o respektování biologických, psychických a sociáních potřeb dítěte. Dítě je od přírody zvídavé a zkoumavé, jenže tradiční škola jde proti tomu a brzdí nebo zastavuje tyto jeho potřeby namísto toho, aby jich využívala a rozvíjela je. Dítě se potřebuje cítit v bezpečí, aby mohlo vstřebávat a zpracovávat informace, takže je důležité pěstovat ve třídě dobré vztahy (mj. tím předcházet šikaně). Dítě se potřebuje pohybovat, 45 minut sezení v lavici (za našich dob ještě dokonce s rukama za zády...) ho unaví a otráví, těžko pak může podávat nějaký mentální výkon. Potřebuje zpětnou vazbu, ne laciné pochvaly a nicneříkající známky (všichni víme, jak nahodile známky vznikají). A snáze se naučí souvislostem než nesouvislým řadám prázdných pojmů, které mu nezapadají do života. Potřebuje se naučit sociálním kompetencím, periodická tabulka prvků je hezká věc, ale v životě zpravidla k ničemu.
Za pár let taky budeme hledat dobrého učitele a dobrou školu, a nebudeme mít na to, abychom si zaplatili nějakou alternativu. Tohle by přece už mohlo být v českých školách normální. Z mnoha ohlasů se domnívám, že se toho však nezměnilo o mnoho víc než že se ve VV kreslí i něco jiného než Aurory a VŘSR...
Předchozí