Přidat odpověď
Milá Vendulo,
děláte opravdu pro syna, co se dá.
Na hipoterapii nejsem odborník. Jako psycholog, který jezdil kdysi na koni u dědečka, myslím, že je dobrá na psychomotorickou koordinaci, posilování vůle, zvládání stresu a strachu a tudíž i sebedůvěru, na komunikaci. Víc nevím. Měli jsme holčičku vozíčkářku - rodiče kombinovali hipoterapii s EEG biofeedbackem a pochvalovali si oboje (po sérii sezení se poprvé v životě sama vytáhla do sedu a do stoje - možná vliv kombinace?)
K vaší otázce:
"Takže by se teoreticky dalo něco zkusit i před nástupem do první třídy?"
PRÁVĚ TEHDY! LMD lze diagnostikovat běžnými metodami nejpozději od 4 - 5 let, pomocí EEG hned po narození.
Dnes se ví, že zdroje LMD jsou většinou dědičné (cca 2/3), získané traumatem při porodu (cca 1/4).
To, že se tyto děti nechávají bez běžně bez jakékoli pomoci (pokud se rodiče aktivně nevloží do věci jako vy), dokud ve škole bolestně nenarazí, považuji za nedbalost a nemravnost ze strany nás dospělých.
Za optimální pro terapii považuji věk 5 let - dítě má rok na to, aby se "dostalo do školní formy". EEG biofeedback urychlí procesy zrání.
Náš vůbec první případ na lékařské fakultě byla 5letá holčička, která schytala kombinaci dědičné dispozice, porodního traumata a encefalitidy. Abnormální EEG. Nesoustředila se déle než 10 vteřin a nechtěli jí povolit nástup do školy. Po 35 sezeních šla do školy, má už třetím rokem samé jedničky a dostala se na jazykovou speciálku.
Odborné argumenty jsem doplnil ke článku kolegy Mertina o dyslexii, tak se prosím mrkněte vedle, abych to nedubloval.
Jednoduše řečeno, LMD ve škole je ostuda dospělých - proč nepomohli dříve? Přežívají starobylé a ledabylé průpovídky "s tím se nedá nic dělat" (to není pravda) nebo "ono to dozraje samo" - jenže notně opožděně, a jen u jedné třetiny. LMD v dospělosti mají pak mnohem vážnější komplikace, než poznámky v žákovské knížce - problémy v zaměstnání, 4x více dopravních nehod, více rozvodů, u části alkoholismus a kriminální chování.
V časopise Informatorium 3-8 let(1/2000), který také vydává Portál, je studie Dr. Baraníkové o efektu EEG biofeedbacku ve zvláštní mateřské škole. Prevence je vždycky lepší!
"jak je nutno jednotlivá sezení rozložit - jak často musí dítě docházet a jak dlouho?"
1. EEG biofeedback je učení. Minimální potřebná frekvence je jednou týdně, aby vliv naučeného do dalšího sezení nevyhasínal.
2. Délka záleží na druhu problému, závažnosti a věku.
"Typická" LMD, tj. porucha pozornosti s hyperaktivitou, potřebuje cca 40 sezení. Při poruchách učení, abnormitách EEG aj. komplikacích cca 60.
Motorické symptomy se obvykle lepší první, takže třeba (noční) pomočování ustane už po 10 - 20 sezeních, ale zbývá mravenčí práci na koncentraci atd.
Zdraví
Jiří Tyl
Předchozí