Opravdu nevim, proc pan Rican pouziva, jako mnozi jini, Ameriku jako pro srovnani "nastesti u nas soutezivost neni jako v Americe". Myslim, ze nevi, jak to na americkych zakladnich skolach vypada a jak to vypada u nas.
Tak pro poradek - na vetsine americkych skol se v 1-3.tride pouziva slovni hodnoceni (narozdil od skol ceskych). Deti s nejakym handicapem (at je to nejaka dysporucha, nebo horsi znalost jazyka apod.) maji bezne odpoledne, v ramci vyucovani, hodiny se specializovanym pedagogem, ktery jim pomaha jejich handicap prekonat. O tom si v ceske skole muzeme nechat jen zdat. Naopak - u nas funguje to, ze pokud se lisis, tak mas problem a porad si s nim jak chces. V nasi ceske ZS nechavaji bezne deti v prvni tride propadnout, davaji jim petky, deti pani ucitelka masi neuveritelnym zpusobem (napr. slovni uloha - neco spletes, mas 5, mas to dobre - 1, to ze postup byl dobre nikoho nezajima, proc jsou ostatni znamky tezko rici, v geometrii pretahnes o 2 milimetry opet spatne, za 5, atd. - mluvim o 1.a 2.tride v nasi ceske ZS).
Takze soutezivost je na ceskych skolach na prvnim stupni mnohem vetsi nez prave v te Americe. A pokracuje to dal.
Pata trida - vetsina sikovnych deti z nasi ceske skoly odchazi na viceleta gymnazia, coz je soutez jako blazen. V Americe se plynule ze zakladky prechazi na High School, zadne prijimacky nic, plynule se jede dal. Je bezne, ze deti maji na vyber podle svych schopnosti, ci toho jak se samy citi a chteji snazit, vice urovni obtiznosti v jednotlivych predmetech. Ale nezazila jsem, ze by se tam nekdo nekomu vysmival, ze chodi na lehci matiku. Proste jsou odmala vedeni k tomu, ze nekdo je dobry na neco, dalsi zas na neco jineho. U nas naopak system nuti deti k tomu byt dobry uplne ve vsem.
Takze asi tak. V Americe jsme chodili do statni skoly v bezne stredostavske ctvrti, zadna nobl skola to nebyla. Je pro me obrovskym rozcarovanim system, ktery funguje nasi ceske ZS, kam chodi nase dalsi dite nyni. Proste nebe a dudy. Zakazala bych alespon prvni dva roky znamkovat (alespon nejakym ucitelum - protoze to, co pachaji na detech, je neodpustitelne). A jestli nekde vedou deti k nadmerne soutezivosti, tak je to tady v Cechach. Nechat v prvni tride 2 deti propadnout, je proste sila a svedci to o neochote ucitelu prijimat jakekoliv odlisnosti (obe deti spatne cetly a psaly a byly trosku narocnejsi, ale extremne nadane zase ve vytvarne oblasti). Rict diteti, ze jeho obrazek je hnusny, je taky sila.
V Americe jdou deti po High School vetsinou na vysokou, ci nejake odborne skoly, ci do prace. V univerzitnim prostredi se da o soutezivosti mluvit, ale je to zdrave soutezeni a ujistuji pana Ricana, ze je porad hodne studentu, ktere k soutezivosti nic nevyprovokuje a presto VS v pohode udelaji a maji pak prima zivot, jen to holt nejsou zraloci.
Předchozí