Dobrý den,
jako logopedka i jako maminka bilingvního dítěte bych Vás ráda trochu uklidnila. Řečový vývoj bilingvního dítěte se neodlišuje od ostatních dětí a nebývá ani opožděn. Dříve se na základě špatně metodologicky provedených výzkumů tento mýtus tradoval, ale výzkumy a praxe hovoří odlišně. Každé dítě prochází všemi vývojovými stádii stejně, někomu to ale trvá déle, někdo zase umí ve dvou letech abecedu ve dvou jazycích (viz. bilingvní chlapeček mojí kamarádky). Zatímco on ve svým třech letech píše na počítači, moje stejně stará dcera okusuje písmenka :) Srovnávání dětí má pouze orientační význam, někdy je to varovný signál, že není něco v pořádku např. i lehká porucha sluchu může nadělat neplechu. Většinou se ale děti setkají na stejné čáře před vstupem do školy. Logopedie hovoří o opožděném vývoji řeči, pokud dítě nehovoří nebo hovoří málo zhruba ve třech letech. Navíc kolem druhého roku se často objevuje akcelerace v řečovém vývoji, kdy z ničeho nic produkce poskočí. Samozřejmě velmi záleží na způsobu komunikace v rodině, zda jste zvolili nějaký model bilingvní výchovy, zda dítěti čtete, vyprávíte, popisujete, zda je dítě v kontaktu s vrstevníky apod. Pokud jste si nevšimla jiného problému vy vývoji (špatně slyší, nerozvíjí se adekvátně motoricky, potíže se zrakem, neurologické obtíže), dala bych dítěti ještě trochu času a zkusila ho podpořit výše uvedenými aktivitami. Důležité je taky trénovat porozumění řeči v obou jazycích, pokud dítě nerozumí, těžko může jazyk používat. Řečové podněty by tedy mělo dítě přijímat přiměřeně v obou jazycích. Pokud se situace nezlepší po třetím roce, doporučuji poradit se s pediatrem. Hezký den, Veronika Caruso
Předchozí