Chápu, že je důležité rozřazení, ale celý cermatat mi připadá jen dobře rozjetý business. V dobách, kdy jsem dělala přijímačky já, byla třetina míst na středních školách a počet dětí v ročnících ZŠ 3x větší. Dělala se jednotná přijímací zkouška. Měli jsme jednu přípravnou knížku, školy poctivě připravovaly a kdo se neflákal, tak se bez většího stresu dostal, kam chtěl. V testu byly cca 4 slovní úlohy a nějaká numerika na hodinu. Rozřadili nás i podle postupu. Dnes je příkladů 14-16 na 80 min. Čas na hlubší zamyšlení není, a když je někdo zmatkař, tak v posledním kroku třeba špatně vydělí, do archu napíše špatný výsledek a je na tom stejně jako ten, kdo se na přípravu vykašlal. Většina škol dnes na přijímačky vůbec nepřipravuje a RVP jsou na každé škole jiné. Kterým RVP se tedy v cermatu řídí? Navíc, kdo si nezaplatí přípravný kurz a jede podle vydaných knih a starých testů, nikdy neví, zda se s přípravou trefí správným směrem. Ještě mi v přípravných knihách třeba chybí postupy, které například předchozí Scio ve svých publikacích běžně uvádí. Pro neškoleného, byť vzdělaného rodiče je mnohdy těžké najít způsob řešení odpovídající věku dítěte (teď myslím spíše ta páťáky). Myslím, že příliv zdravého rozumu a řádu do školství jako takového, by vůbec nezaškodil.
Předchozí