Přeji hezký den.
Nějak nevím, jak začít.
Máme 5letého syna, který je kombinovaně postižený. Hlavní diagnózou je dětská mozková obrna. Přidružené jsou - středně těžká až těžká nedoslýchavost a s tím spojenou těžkou mentální retardaci. V úterý jsme se vrátili z našeho 4. pobytu v Jánských Lázních a protože v závěru propouštěcí zprávy bylo napsáno, že syn jeví známky autismu, začala jsem pátrat po příznacích.
Jednou ze stránek, kterou jsem našla je tato: http://autismus.dodetailu.cz/autismus-a-priznaky.aspx Když vezmu Páťu jako celek (nebudu brát extra ohledy na nedoslýchavost) a vezmu jeho chování, tak skoro každý bod na něho pasuje. Na svoje jméno sice reaguje, ale myslím, že reaguje spíš jako na zvuk než na to slovo. Absolutně mu chybí oční kontakt. Kvůli sluchové rehabilitaci se snažím dávat hračky před obličej a upoutat pozornost na moje ústa, ale efekt je minimálně. Oční kontakt udrží přibližně 3 vteřiny. Echolálie nemáme, protože nemluví prakticky vůbec (řekne pouze - ham). Ano, vyjadřuje se především křikem (vyjádří jim především radost nebo skutek). Opožděný ve vývoje je tak jako tak. Působí dojmem, že neslyší, ale to bude asi tím, že opravdu neslyší. Nemává na rozloučenou (nedělá ani jiné dětské hříčky či znaky). Páťa si nehraje s dětmi. Naopak je raději sám. Případně pouze pozoruje, jak si děti hrají (není pohybově natolik omezen, aby si hrát nemohl - spíš nechce). S hračkami s nehraje prakticky vůbec. Dřív měl rád zvukové a další vjemové hračky, ale momentálně pouze ocucává kostičky nebo si hraje s tkaničkami či šňůrkami. Při absolvování ergoterapie, kde měl sundávat věci na suchý zip, raději koukal z okna. Za několik sezení dokázal sundat 1 věc (pohybově s tím problém nemá). Páťa působí jakoby byl ve vlastním světě. Rozhodně se, ale směje. Většinu dne dělá stereotypní pohyby jako houpání se v sedě nebo brnkání rukama o sebe (především, když má radost).
Syn je prakticky bez komunikace. Velkou roli v tom určitě hraje nedoslýchavost a naše marné hledání logopeda. Do věku 2 let říkal cca 10 slov (máma, táta, áda, bába, ne, ham, ...). Uměl napodobit znaky i dětské hříčky (pá pá, indiána, paci paci, ...) Všechno, ale postupně zapomněl (prakticky ze dne na den). Zatím mu zůstalo pouze slovo - ham, které se naučil znovu.
Objednala jsem Páťu na vyšetření k paní PhDr. Kateřině Thorová do APLY. Čekací termín je, ale 8-9 měsíců a já bych ráda co nejdřív věděla, co by nás čekalo pokud byse diagnóza potvrdila. Co potom? Našla jsem jedno centrum 50 km od nás. Popravdě, ale nevím do jakého centra bysme měli jezdit dřív.
Moc ráda bych se dozvěděla Vaše zkušenosti a poznatky o dětském autismu.
Předem děkuji.