nevim, kam zmizel muj prispevek, tak vkladam jeste jednou..
Na kazuistiku bych odpovedela asi nasledovne..
Otazka zasadne nemuze stat, proc je manzelstvi v prikladu 2 "B-humilejsi" nez zivot ve volnem vztahu v prikladu 1...
Vse cim bude jednou dokonale Spravedlivě "meren" clovek je laska, to jak ji zil, jak ji naplnoval a jak velkou schopnost k ni mel a nejen to, ale jak moc sam touzil milovat dokonalym zpusobem, ac si uvedomoval sve omezeni....Laska k B-hu a bliznemu, je totiz samotnym Kristem potvrzene nejvetsi prikazani, ze ktereho vychazeji a jsou v nem obsazeny vlastne vsechny ostatni..
Pan posuzuje nejen chovani cloveka, ale i vsechny okolnosti, ktere tomu predchazeji, jsou jeho soucasti, nebo se toho i neprimo dotykaji..A to my nemuzeme realne obsahnout.Proto take zatim nejsme soudci dokonale spravedlivymi..
Dalsim rozmerem, ktery zasluhuje v modulaci c. 1 pozornost, je, ze nekteri clenove rodiny byli sami pokrteni..Timto je jejich odpovednost pred Panem za svuj svobodne vybrany zivotni styl uplne jinde, nez u lidi, kteri ne z vlastni viny neznaji Pana a Jeho prikazani a ziji v obdobnem modelu, protoze nikdo je k necemu jinemu nevedl...
Protoze Pan , jak jiste vis, rekl :
/J 14,21/ .." Kdo přijal má přikázání a zachovává je, ten mě miluje. A toho, kdo mě miluje, bude milovat můj Otec; i já ho budu milovat a dám se mu poznat."
/J 15,10/ ".. Zachováte-li má přikázání, zůstanete v mé lásce, jako já zachovávám přikázání svého Otce a zůstávám v jeho lásce..."
Kdyz mame tedy vychazet z prvniho a nejvetsiho prikazani, kteremu je vse ostatni "podrizeno" a ze ktereho vse ostatni prirozene vychazi - tedy o Lasce k B-hu a svemu bliznemu, je hned poznat rozpor s "blahosklonnym a libivym" pohledem Otce nebeskeho k souziti lidi v prikladu 1.Jedno druhe vylucuje.
Protoze clovek, ktery poznal Krista tak, ze je v Neho "zastepen" svatym krtem a tvori Jeho svate "neviditelne" Telo, dostal timto MNOHO Daru, ne-li celou PLNOST, ktera mu muze byt u krtu udelena..A prece zije svevolnym zivotem, dava B-hu najevo minimalne svou LHOSTEJNOST k Jeho dokonale a vse urcujici bytosti, k Jeho svatemu Majestatu a vsemu, co kdy rekl, nebo pro dobro cloveka urcil..Kdyz jdeme s timto pohledem jeste dal a pridame slova z Janova evangelia, ktere jsem tady citovala, je vylouceno, aby byl takovy clovek v pratelstvi s Panem, kdyz Mu vlastne svym postojem plivl do tvare se slovy -"..B-ze, mam te rad , ale sebe mam radsi, takze si to sve mudrovani a doporuceni, zatim nech.."
V Pismu je jeste jedna moudra zminka k temto postojum obecne a netyka se to pouze 6. prikazani
/Luk 12:47-48/.." Ten služebník, který zná vůli svého pána, a přece není hotov podle jeho vůle jednat, bude velmi bit. Ten, kdo ji nezná a udělá něco, zač si zaslouží bití, bude bit méně. Komu bylo mnoho dáno, od toho se mnoho očekává, a komu mnoho svěřili, od toho budou žádat tím více.
Timto neni nikde predurceno, ze clovek z prvniho modelu souziti, ac byl treba i pokrten, bude presto definitivne zavrzen od B-zi tvare naveky..Dobrota Otce nebeskeho , je pro cloveka neobsazitelna a v jistem smyslu zatim nepochopitelna..Prece ale neni take receno, jak vyplyva z Lukasova evangelia, ze bude vse odpusteno bez, rekneme "vynahrady" vuci dokonale Spravedlnosti B-ha Otce, kdyz presto udeli tomuto cloveku po jeho litosti sve Milosrdenstvi..Protoze B-h neudili Milost bez Spravedlnosti ani Spravedlnost bez Milosti..
Druhy priklad bych nechala zcela v konkretnim posouzeni Pana, protoze nezname veskere okolnosti, ktere Pan bude u toho hodnotit a u kazde rodiny jsou jine okolnosti, ktere se tam odehravaji a tuto rodinu tvori..