nesnáším samotný koncept trestu. Co spraví deset dřepů za pětku ve škole? Vždyť to vůbec nedává smysl!!!!
Takže spíš řeším operativně a spíš formou "nesení následků".
S lhaním jsme se moc nesetkali, takže nevím.
Pětky ve škole děti nedostávají - ale třeba samy jsou zodpovědné za to, že udělají úkoly (případně jsou zodpovědní za to, že vyhledají mojí pomoc, pokud pomoc potřebují) a že je včas donesou do školy. Pokud je nedonesou, klidně paní učitelce sdělím, že úkol nemají proto, že se flákaly... (zatím na ně paní učitelka platí, takže jsem to musela udělat jen jednou - jsou první a druhá třída
)
Nadávání - pokud se neumí chovat slušně, odcházíme z místa kde jsme (tj. např. z hřiště, kroužku atd.), pokud jsme doma, tak si smí odejít do svého pokoje (případně do garáže, pokud šlo opravdu o sprosťárnu s úmyslem ublížit) a vrátit se, až se budou chovat slušně.
Neuklízení řeším tím, že uklízím já - všechno smetu na hromadu a mají určitou dobu na úklid - co z hromady neuklidí, to jde do popelnice.
Neposlouchání příkazu - kombinace výše uvedených. Jestliže např. nechce odejít z hřiště, odcházím sama, aŤ se dítko zařídí dle svého. Neuklizené věci vyhazuju atd....