Ivuljenko,
tady to přesně píšeš....komu se to nelíbí, může jít jinam....Komu tento způsob nesedí, může se tomu vyhnout...
Dítě ve škole jinam jít nemůže, nemůže se vyhnout ponížení, studu, pocitu vlastní nedostatečnosti...
Na soutěž si lze zvyknout v tělocviku, není třeba ji tahat do všech činností.
Já osobně vidím smysl jen při trénnku na přijímačky, kdy jde opravdu o velkou zátěž a časový pres, takže třeba čtvrťáci, páťáci, mohou sem tam trénovat. Jak psal někdo, hodinu to může oživit. Ale vždy by měla být možnost soutěže se nezúčastnit, to si myslím já....
V první třídě je takové soutěžení nejlepší cesta k nechuti, apatii a rezignaci těch slabších, pomalejších, méně zralých, méně průbojných, ze kterých by časem mohli být výborní pracanti. S rostoucím počtem znalostí u nich často narůstá sebevědomí, což přispívá k rychlosti a tedy i úspěšnosti řešení. Pak mohou v té čtvrté, páté třídě zazářit...ale jestliže přijdou o tu chuť něco dělat (protože stejně nikdy nevyhrajou, tak to nemá cenu - běžná reakce), už jim ji nikdo nejspíš nevrátí
.