Přidat odpověď
Inspirována Tante Emou jsem napsala do ČT, že se mi určité výrazy a scény v pořadech pro děti nelíbí. Odpověď? Pořad není určen předškolním dětem a výraz byl použit ironickým způsobem. No nevím, mě taková odpověď neuspokojuje. Ono je někde u pořadů napsáno, pro jakou věkovou skupinu jsou? V pořadech pro školní děti se nadávat může? Navíc tu a tam zaslechnu nadávky i v Kouzelné školce...
Děkujeme za Vaší cennou reflexi! Studio Kamarád není koncipováno jako pořad pro předškolní děti. Předškolním dětem adresujeme zejména Večerníček a Kouzelnou školku, což jsou pořady, jejichž vyjadřovací prostředky velmi citlivě a specializovaně cílíme na nejmladší televizní diváky. Studiu Kamarád v nedělním ranním vysílání předcházejí pořady Hurá ze školy! a hlavně Finley, požární autíčko. Zejména tento pořad je pro předškolní děti vhodný. Těsně před Studiem Kamarád běží naopak seriál pro děti od devíti let Taylor má trable. Studio Kamarád na něj navazuje. Studio Kamarád samozřejmě pamatuje i na děti mladší, a to zejména v první třetině pásma, přibližně od 7.30 do 8.15h. Tehdy se děti mohou podívat na příběhy Jů a Hele, na zlobišáka Mufa, na rozverné dialogy Tryskomyšky a Tryskáčka, na Fámulinu pohádkovou šouparádu či na seriály Z deníku žáka III.B aneb Edudant a Francimor a Krkonošské pohádky. Prostřední část pásma Studio Kamarád je určena dětem mladšího školního věku a poslední část dětem staršího školního věku nebo rodinnému sledování. Kabaret z maringotky, na který si stěžujete, běžel až po deváté hodině a byl určen primárně dětem od 9 do 14 let a rodině. Pracoval s nadsázkou a jemnou ironií (ironii začínají děti podle psychologů vnímat někdy mezi desátým a dvanáctým rokem života). Pojem „hajzlíček“ nepadl (a ani by nikdy nemohl padnout) v textech moderátorů nebo dětských diváků. Tento pojem byl použit v textu písně, která byla součástí dramatického mikropříběhu. Hlavním negativním hrdinou tohoto příběhu byl bezcharakterní dvanáctiletý chlapec. Příběh jeho chování odsuzoval. Použitý výraz měl charakterizační funkci pro postavu, která ho použila. Navíc měl jako dramatický motiv smysl emocionální. Obrazové ztvárnění odkazovalo k českému folklóru a ke způsobům, jakými se děti dříve strašívaly. To bylo ostatně i jedním z témat kabaretu. Jednotlivá témata jsou posléze dětem moderátory Kabaretu komentována a vysvětlována. Kabarety z maringotky mají dlouhou tradici a patří mezi staršími dětmi i jejich rodiči k nejoblíbenějším pořadům. Mrzí nás, že vás osobně náš kabaret zklamal. Máme pro Vás ovšem dobrou zprávu: od roku 2012 se koncepce Studia Kamarád mění. Nově bude určeno výhradně mladším dětem, zatímco pro starší děti připravujeme páteční Planetu YÓ. Ještě jednou děkuji za Vaše podněty!
S přáním poklidně prožitého adventního času
Luděk Horký, dramaturg
Předchozí