Přidat odpověď
Tak mi to nedalo a přečetla si ten článek v lidovkách... je tam pár zkreslení, které na věci nic nemění, ale pro puntičkáře:
Ta "tisícovka" romských středoškoláků je údaj, novináři s oblibou citovaný, vycházející z počtu romských středoškoláků, pro něž jejich školy dostaly něco jako stipendium (příspěvek na školné či pomůcky). Mimochodem, tato dotace může být i na romské dítě z DD nebo v NRP. Nicméně, údajný počet romských středoškoláků nic nevypovídá o skutečném počtu romských studentů, protože školy takové statistiky (aspoň oficiálně) nevedou a MŠMT nezjišťuje. Navíc se opět nastoluje otázka, kdo je Rom? Pokud jen ten, kdo se k romské národnosti přihlásil ve sčítání lidu, pak jich v celé ČR žije kolem 12tisíc...
"Ačkoliv však na podporu romské menšiny putuje stále více peněz, nezaměstnanost mezi Romy neklesá, spíše naopak" - škoda, že zatím žádná vláda nechce znát přísloví "Dám-li Ti rybu, nakrmím tě na jeden den, naučím-li tě chytat ryby, nakrmám tě na celý život". Peníze, které jdou na romské projekty jsou většinou samé "ryby", s mála výjimkami jako je třeba zmiňovaný program dotací/stipendií pro romské středoškoláky, sporadická podpora přípravy romských terénních sociálních pracovníků nebo některé specializované rekvalifikační kurzy. No a pochopitelně aktivní protirasistická a protixenofobní výchova gádžů, nejen v rovině morálních apelů, ale zejména v oblasti důsledných právních a ekonomických postihů. Naše společnost slyší mnohem líp na peníze než na city, milionové protirasistické kampaně bohužel zejména přesvědčují přesvědčené.
Romské pedagogické asistenty školí nevládní organizace, bojující každý rok znovu o granty ergo o svoji další činnost. Taktéž školy (pokud se něco nezměnilo, co jsem na MD) na asistenty nemají žádné speciální peníze, takže je na vůli ředitelky někde pár korun "vyhrabat". Podle tabulkového platu je práce asistentů spíš charitativní záležitost, zvlášť když na červenec a srpen bývají propuštěni do péče úřadu práce a od září přijati na novou smlouvu na dobu určitou. Snad už se aspoň změnila informovanost škol o funkci RPA, před dvěma lety často dostávali třeba hodiny zpěvu nebo suplovali za nemocné učitele, případně vedli kroužky. Učitelé moc nevěděli, co si s nimi ve třídě počít.
No, to jsem se zase rozkecala, omlouvám se za délku.
Dobrou noc :-)
Předchozí