Přidat odpověď
Milá Lenko,
pokud si nejste jistá, jestli to opravdu je dysgrafie a chcete to vědět přesně, navštivte napřed pedagogicko psychologickou poradnu v místě bydliště, kde Vám také pravděpodobně doporučí, jak jemnou motoriku u dcerky rozvíjet.
Jinak, kineziologie je v řadě případů i u poruch učení užitečná, ale také není všemohoucí.
Je fajn, že se zajímáte o nápravu už teď, ještě v předškolním věku.
Mě se velmi osvědčují při práci s dysgrafiky prstové barvy, dítě maluje prsty, ale není třeba ani trvat na tom, aby malovalo něco příliš konkrétního, jde o uvolnění a radost, kterou přináší "patlání se" v barvách, hlavně, pokud jsou pěkně husté-Jovicolor, dítě zkouší barvy mísit, zpočátku třeba na velké ploše pevného úplně obyčejného balicího papíru na podlaze, vytváří různé barevné struktury, název se doplní dodatečně nebo taky ne, zpčátku stačí, když si nabarví ruce a dělá obtisky... dá se malovat na jednu polovinu přeloženého papíru A4 a obrázek pak obtisknout na tu druhou, dobré je "hňácání" hrnčířské hlíny, těsta, uvolňování ztuhlých prstíků masáží, nebo koupelí v příjemně teplé vodě, nalepování mozaiky z útržků papíru, z barevných časopisů i novinového. Třídění a hry s knoflíky, korálky. Pokud jde o kreslení pastelkama, je dobré použít ty, které po nechtěném zlomení na dva kusy, mohou sloužit jako dvě kratší pastelky nebo křídy a zpočátku malovat na tabuli nebo na velké formáty papíru připevněného na stěně.
Důležitým předpokladem úspěchu je, že činnosti nedáte dítěti "za úkol", ale hrajete si s ním a ono vidí, že Vás to baví taky. Úplně nejlepší je, když člověk s něčím takovým začne sám, a dítě zajímá, co to dělá, a chce se připojit.
A pak nadřazení toho, že dítě nějaká taková činnost, která jemnou motoriku rozvíjí začne bavit, nad tím, zda vytvoří něco "hezkého". Dejte najevo radost nad tím, že si dcerka jde kreslit, a "výtvor" přijměte tak jak je a třeba si ho vystavte na lednici.
Dát dítěti omalovánky a trvat na tom, že nesmí přetahovat, je spolehlivá cesta k tomu, že ho to přestane bavit.
Dětská ruka, pokud není dokončena osifikace, a to není ještě několik let po vstupu do školy v podstatě není stavěná na takovou přesnost pohybu, jaká se ve škole požaduje.
Dys-centrum Praha také pořádá kurz o nápravě grafomotorických obtíží, který je určen nejen pro učitele a pracovníky poraden, ale právě i pro rodiče dětí, kterým to s tužkou moc nejde.
Zdraví
Silvie
Předchozí