Asi už jdu hodně pozdě do diskuze, nečetla jsem zdaleka všechny příspěvky...
Ale ano, může se jednat o nějakou formu PAS.
Můj starší syn se projevoval velice podobně - taky říkal "chceš sušenku?" místo že "chci sušenku" apodobně - to mi to právě připomělo. Měl rád opakování těch "svých" činností, na jméno teda reagoval, to ano, ale byl hrozně uzavřený, nejradši si hrál sám, společnost vrstevníků vůbec nepotřeboval (což trvá i dodnes - je mu 12 a půl). Byl taky dost často takový "mimo" atd. - prostě tak, jak popisujete toho 5tiletého chlapečka.
Od 3 let chodil celodenně do školky (první dva roky do momtessori, kde byla jenom 1 třída o 20 dětech), od 4 let jsme lítali všude možně po psychologických vyšetřeních, nikdy nic jednoznačného nebylo řečeno (jako první jsme byli u Dr. Šmardové - PPP Brno, ta je odborník na dětskou psychologii - ani tam nebylo řečeno nic definitivního).
Nastoupil do normální ZŠ, teď je v 7. třídě. Tam jsme to střídavě různě probírali pořád s různými učitelkami - každá měla na něho jiný názor.
Až v listopadu 2010 jsme se dostali na vyšetření do SPC Štolcova v Brně, které funguje při autistické ZŠ a MŠ - čili v jeho 10 a půl letech. Psycholožka nám napsala do zprávy diagnozu "Aspergrův syndrom - mírná symptomatika", prý tohle se časem může úplně upravit až do "normálnosti" - ovšem to je těžké, kde ta hranice "normálnosti" vlastně je, že...
Jen chci říct, že u syna vyloženě diagnoza "čistého" autismu potvrzena nebyla - ač měl stejné příznaky jako tento chlapeček, nicméně jistá porucha autistického spektra ano.
Jinak doporučuju sdružení APLA - tam se tím vyloženě zabývají.
Ještě napíšu, že diagnoza autismu nebo PAS je celkem běh na dlouhou trať, nedá se to uspěchat, je to někdy záležitost na několik let, než dítě opět povyroste a jak se projevuje v pozdějším věku.
Jo a ve škole všechno vědí, snaží se předcházet situacím, kdy by mohl syn být šikanovaný - tedy doufám, že se o to snaží, já tam s ním ve škole nejsem, že
.....