u dysortografie je zadouci trenovat sluchove vnimani - rozlisovani zvuku (doma, venku, zvirat, tony - jesli je vysoky/hluboky, nahlas/potichu, opakovani rytmu - to je dulezite pro rozpoznani kratkych a dlouhych samohlasek, nejprve vytleskavani jednoducheho rytmu, my jej trenujeme i pomoci slabiky pa-kratka a pá-dlouha, vyssi level je, ze to deti maji napsane graficky a opakuji dle toho - kratka je tecka, dlouha je lomitko, cili: . / / . / / . - pa pá pá pa pá pá pa.
muzes treba do kinder vajicek nasypat ruzne predmety, ryzi, sroubky, proste to, co vydava ruzny zvuk, dite ma dle sluchu poznat o co jde.
existuje vyborny cd rom - naslouchej a hrej si, edice chytre dite. tam je velke mnozstvi ukolu, kde si deti hravou formou testuji prave sluchove rozlisovani. existuje i sluchove pexeso, ktere jsem na vlastni oci jeste nevidela, takze nemuzu rict vic. pak bude lepe rozpoznavat i hlasky. dysortografikum napr. delava problem rozlisit kterou hlaskou se lisi 2 podobna slova- napr. les/pes.
dal muzete trenovat odkud dite zvuk prichazi, v mistnosti, venku.
vyborna hra na sluchovou pamet je kufr na dovolenou a teticka z ciny. kdy v te prvni hre rikame: balim si kufr na dovolenou a dam do nej - a vymyslime slova, ktera logicky souvisi s dovolenou, kazdy prihodi slovo a tim si trenujeme pamet. teticka z ciny je vyssi uroven - tam ta slova nenavazuji logicky, vymyslime cokoli, co nas napadne.
lze hrat i dalsi hru - na mimozemstany, kdy slova pouze hlaskujeme - to ale byva pro prvnaky tezke, ale je dobre, kdyz si to naposlouchaji. a-h-o-j-j-a-k-s-e-m-a-s? a na roboty, kdy se slabikuje: napr. a-hoj-jak-se-jme-nu-jes?
tohle ja dulezite, kdyz se deti uci delit slovo na hlasky, na slabiky a vety na slova, casto totiz dysortografici nevnimani hranice slov. ale tohle je vhodne pro deti, ktere uz maji zvladnute cteni.
to je elaborat