Milá Martino a ostatní nastávající maminky,
dodávám si odvahu doporučit Vám něco, co je u nás nové, co jsem sama vyzkoušela, a z výsledku jsem nadšená - UČENÍ PŘED NAROZENÍM.
Použili jsme ho u našeho miminka.(Rodili jsme ve velké pohodě v Centru aktivního porodu na Bulovce, a mohli jsme se tak Davidovi plně věnovat. Děkujeme touto cestou znovu asistentkám Věře a Zuzaně a každému CAP doporučujeme!!) Miminku se dvakrát denně hodinu pouští speciální program.
Přesně podle výsledků americké studie:
1. David se narodil rychle (celková doba porodu 4 hodiny u prvorodičky).
2. Vážil 4150 g a měřil 53 cm.
3. Po porodu se choval zcela výjimečně: neplakal, byl v pohodě, hned navázal oční kontakt a soustředěně se díval mámě a tátovi do očí, obracel se přesně za zvuky a světly v okolí - a KOMUNIKOVAL! Asi 20 minut "povídal" - díval se do očí a vokalizoval "a - a- a - a-a...", krásně čistě. (Táta psycholog se mohl zbláznit.)
Je naprosto pohodové dítě - krásně spí a jí, je zvědavý, veselý, trpělivý, rozvážný, nebojí se lidí.
Psycholožka v šesti měsících změřila "parametry" na 6-9, teď v 9 měsících má asi roční:
V šesti týdnech opakoval své první slovo ("hele"), od šesti měsíců říká "táta", teď umí asi 10 slov (ne, jé, čiči, svítí, velký, šikovný - výslovnost "kikonka"..., tady, kyti, tik tak a pod.).
Od šesti měsíců se sám vytáhnul do stoje, teď dělá první samostatné krůčky.
Máme v Čechách už druhé takové miminko - taky měřilo 53 cm, taky se rychle vyvíjí. Třetí se má narodit za měsíc. Další maminky se přihlásily do výzkumu.
Učení před narozením praktikovaly už staré kultury, jen technická civilizace na to musí jít vědecky. Jako dětská sestra a psycholožka a hlavně čekající první děťátko jsem byla velmi opatrná, o co se vlastně jedná (našel to na internetu můj muž - vědec).
Výzkum, který provádí profesorka neuroanatomie na universitě v Berkeley Diamondová (velmi citované jméno v knihách o prenatálním životě) už od šedesátých let na krysách, přinesl několik důležitých objevů:
1. Většina nervových buněk, které příroda novému plodu dá do vínku, před porodem a při porodu odumře (nazývá se to normativní apoptóza a jde asi o tři čtvrtiny všech neuronů)
2. ale buňky, které jsou aktivované, se zapojí s ostatními do sítí, a tolik jich neodumírá.
3. Prenatálně stimulované krysy měly větší inteligenci - zvědavost, schopnost orientace a řešení úloh
4. a tyto získané vlastnosti se dědičně přenášely na další generace!
Prenatální učení je založeno na zvuku matčina srdce, který vydává programovaný "walkman", který nastávající maminka pouští dvakrát hodinu denně cca od 24. týdne. Jde o systém Baby Plus, který vyvinul americký vývojový psycholog Logan před 15 lety na základě výzkumů o prenatálním učení.
Začíná pomalu jako tep, týden od týdne se zrychluje a zesložiťuje.
Miminko se při učení vrtí, dává o sobě mámě vědět, ta s ním může komunikovat. To jsme si to oba (tři - i s tátou) užívali - svazek s miminkem je přitom takový důvěrnější, měla jsem pocit, že o sobě víc víme - tu hodinu jsem si vždycky užila.
(Podle výzkumů při stimulaci zvýšeně pracují přední oblasti mozku - miminko "maká hlavou").
Ráda bych věděla, jestli je takových miminek u nás víc, abychom se zkontaktovaly a vyměnily si zkušenosti.
Kdyby prenatální učení někoho zajímalo podrobněji, ráda se podělím o své zkušenosti na Rodině,
nebo i přímo:
Mgr. Vendula Tylová
02 2061 2126
0602 22 49 61
biofeedback@mbox.vol.cz
Nabízím materiály z výzkumů, které jsme si přeložili do češtiny. (Nebo se dají najít na www.babyplus.com).
V každém případě, držím vám a vaším miminkům palec,
a doporučuji rodit v CAPu!
Předchozí