Přidat odpověď
Kamisi, docházkou jsem myslela docházení do školy. Dítě do školy chodit nemusí, musí se jen vzdělávat (a tím se myslí, že musí zvládnout učivo (výstupy) rámcovýho vzdělávacího programu stejně jako děti, který chodí do školy).
Je pravda, že někteří rodiče doma vzdělávaných dětí provozujou v podstatě školu doma, ale většina se učí úplně jinou formou a někteří i tzv unschoolingem - neboli rodič to nechává přirozenému vývoji (třeba číst, psát a základní počty se zdravý dítě naučí běžnym doptáváním na to, co ho zajímá i bez cílený výuky - stačí v něm tu potřebu neušlapat).
Alespoň tak to chodí u dětí, jichž jsem třídní (mám 25 domácích školáků). Přezkoušení ze zákona probíhá dvakrát ročně, ale není dáno kde - většina dětí přijede na návštěvu do školy, ale některé navštěvuju i doma, takže ti do školy opravdu nedorazí, jak je rok dlouhej.
Přikládám ukázku vysvědčení domácí školačky (třetí ročník), ze kterýho jde odtušit, jak nadstandardně funguje rodina:
Milá X,
v českém jazyce si čteš dětské knihy podle vlastního výběru. Ráda se vracíš ke starozákonním příběhům. Společně si čteme mýty o stvoření světa a legendy, které souvisí se starověkými civilizacemi. K Tvým oblíbeným patří O Gilgamešovi a o japonské sněžné ženě Yuki Onně. Naprosto Tě uchvátily čínské básně. Po inspiraci těmito texty píšeš své vlastní. Chammurapiho zákoník jsi doplnila vlastním paragrafem, zkusila jsi napsat vlastní báseň a dokončuješ příběh o dívce jménem Alar Los. Ve svých textech aplikuješ gramatiku, kterou už znáš, včetně vyjmenovaných slov po B, L a Z. Seznámila ses s klínovým písmem, egyptskými a mayskými hieroglyfy, s čínským a japonským písmem, indickým, fénickým, řeckým písmem a latinkou.
V matematice vyhledáváš příklady s násobením, protože násobilka je Tvoje oblíbená matematická operace. Indické násobení jsi hned pochopila a užíváš ho při řešení slovních úloh. Orientuješ se v čtvercové mřížce, v různých tabulkách a schématech. Řešíš algebrogramy, i když jsou obtížné, zaokrouhluješ, písemně sčítáš a odčítáš dvou a trojmístná čísla, pracuješ se závorkami. Úspěšně si poradíš také se slovními úlohami o čase.
V projektech ses zabývala nejprve vesmírem. Velký třesk a jiné teorie o vzniku vesmíru, galaxie, hvězdy, planety, měsíce, to všechno Tě zajímalo, o všem jsi přemýšlela a zkoušela sis to představovat na základě různých pokusů. Objevila jsi řecké báje v souhvězdích, římské bohy ve jménech planet a souvislost s anglickými názvy dnů. Pak ses zaměřila na planetu Zemi a její nejstarší historii. Dozvěděla ses, jak Pangea souvisí s jednotlivými světadíly a pohybem zemských desek. Víš, jak vznikl indický subkontinent a s ním i Himaláje. Zajímal Tě vývoj živočichů a rostlin a v blízkém okolí jsi nalezla zkameněliny pravěkých tvorů. Další okruh se týkal člověka. Z nejstarších lidí Tě okouzlil Ötzi, jehož zmrzlá mumie byla před lety nalezena v Alpách. Tak jako on jsi vyráběla pazourek, boty z kůže, luk a šíp, křesala oheň. Odlévala jsi kovové šperky do formy podobně jako lidé v době bronzové a železné. Následovaly starověké říše. V Mezopotámii jsi zalévala visuté zahrady pomocí kladky, stavěla babylónskou věž. V Indii ses seznámila s Buddhou a jeho myšlenkami, uvařila kari s cizrnou, sestavovala vodní hodiny a měřila čas. Čína Tě inspirovala k vytvoření deskové hry „Hedvábná stezka“ a na ní jsi pochopila, jak a s čím starověké říše obchodovaly a jak se zároveň se zbožím rozšiřovaly vědomosti, náboženství, příběhy, pohádky. Čína a Japonsko s výrobou papíru a lampiónů, které jsme pouštěli na Nový rok, Inkové s kipu, Mayové se svými pyramidami, čísly a kalendářem, stejně jako Aztékové s plovoucími ostrovy rozšířily tvé znalosti o starověku. Mayská dětská hra Patolli, egyptské vahadlo a loď z rákosu, Archimedův šroub, římský dům, keltské sídliště a hodně dalších pokusů a projektů Ti pomohlo pochopit různorodost těchto starých civilizací.
Také náplň v předmětu Umění a kultura je ovlivněna tématy vesmír, pravěk a starověk. Poslouchali jsme zvuky a hudbu, kterou asi slýchávali v těchto časech, vyrobili jsme několik hudebních nástrojů - bubínek a keltskou harfu. Hraješ na piano, ráda tančíš a hledáš vyjádření v pohybu. Pracovala jsi s nejrůznějšími materiály, z hlíny vyráběla pečetní válečky a destičku s klínovým písmem, ze sádry formu na odlévání kovů, jindy jsi sádru použila jako podkladový materiál pro malbu. Z papíru jsi vystřihovala japonské kirigamy a lampiónek, motala mumie z toaletního papíru, z provázku drhala jako Inkové, z kamene jsi vykouzlila pravěký přívěšek s dírkou vyvrtanou pazourkem a různé kamínky a korálky jsi použila na řeckou mozaiku. Všechno Ti přineslo radost.
Tělesná výchova se samozřejmé také inspirovala pravěkem a starověkem. Naučila ses střílet z luku jako pravěcí lidé nebo lukostřelci v Egyptě, cvičila jsi jógu, zkoušela jsi některé z olympijských sportů. Po vzoru starých Mayů jsme hráli míčové hry nebo běhali štafetu jako běžci v Peru. Začala jsi pravidelně před výukou běhat 400m, chodíš na lezeckou stěnu, jindy zase plavat, a tak si zlepšuješ svoji fyzickou výkonnost.
Některá historická témata jsi probírala i v angličtině. Rozšiřuješ si slovní zásobu, pohotově reaguješ v rozhovoru, čteš encyklopedie v angličtině, sleduješ pohádky, dětské filmy a historické dokumenty v originále. Dokonce také telefonuješ s rodilým mluvčím.
X, pracovala jsi každý den po malých kouscích, ale dohromady je to velký kus práce. Stejně tak pracuješ i na sobě, učíš se vycházet se sourozenci a při tom nezapomínáš sama na sebe. Je důležité umět říct, co si myslíš, co cítíš a jednat podle toho. Brzy budou pololetní prázdniny, jsou sice krátké, ale užij si je, hraj si a raduj se.
Je fakt radost s takovýma rodinama spolupracovat.
Jinak značná část dětí v domácím vzdělávání u mě ve třídě jsou děti s poruchami autistického spektra (vysocefunkční autismus, aspergerův syndrom apod.) - neboli děti, který z našeho školskýho systému prostě vypadávaj - inteligencí obvykle patří na základku, ale ta jim většinou neumí zajistit podmínky pro integraci (asistenty, IVP) a posílá je do specky, kde není dostatečnej prostor pro vědomostní rozvoj. Takže rodiče volí domácí vzdělávání částečně z donucení, přesto ho realizujou na velmi vysoké úrovni.
Předchozí