Přidat odpověď
Tady je hlavní zdroj, ze kterého vychází novináři:
http://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2014/vysledek-hosp-statniho-rozpoctu-od-r2008-16289
Celé je to dlouhé, tak jen vybírám:
V roce 2013 skončil státní rozpočet předběžně schodkem hospodaření 80,9 mld. Kč, což je výsledek o 20,1 mld. Kč příznivější než v roce 2012 a zároveň o 19,1 mld. lepší než rozpočtovaný. Tento výsledek dozná ještě mírných úprav s dopadem necelé 0,4 mld. Kč na snížení příjmů a tedy i na zvýšení schodku státního rozpočtu.
Hlavním důvodem nižšího schodku jsou úspory na straně výdajů, které se projevily nejvíce u neinvestičních nákupů a souvisejících výdajů (úspora 7,2 mld. Kč) a sociálních dávek (úspora 3,6 mld. Kč). U investičních výdajů šlo zejména o pokles investičních transferů SFDI o 11,7 mld. Celkové příjmy převýšily rozpočet o 1,5 mld. Kč a výdaje byly nižší o 17,6 mld., než bylo rozpočtováno.
„I přesto, že hlavní podíl úspor představuje SFDI, ukazuje se, že lze plánovaný schodek zvládnout optimističtěji a lépe i bez razantních zásahů,“ říká ministr financí Jan Fischer.
Celkové předběžné příjmy dosáhly ke konci roku 2013 výše 1 092,2 mld. Kč a převýšily tak rozpočet po změnách o 1,5 mld. Kč. Na plnění a také meziročním růstu o 40,8 mld. Kč se podílely zejména nedaňové a ostatní příjmy (růst o 31,0 mld. Kč). Na to měly vliv zejména příjmy z EU, které meziročně vzrostly o 28,8 mld. Kč. Daňové příjmy vč. pojistného na sociální zabezpečení vykázaly růst o 9,8 mld. Kč, nicméně jejich rozpočet zůstal nenaplněn o 9,9 mld. Kč.
Z celkové částky připadlo na daňové příjmy 550,0 mld. Kč (50,4 % celkových příjmů, v roce 2012 to bylo 51,4 %), na příjmy z pojistného na sociální zabezpečení 372,1 mld. Kč (34,1 % celkových příjmů, v roce 2012 to bylo 35,3 %) a na nedaňové a ostatní příjmy 170,1 mld. Kč (15,6 % celkových příjmů, v roce 2012 to bylo 13,3 %).
Celkové výdaje byly v roce 2013 čerpány v objemu 1 173,1 mld. Kč, což představovalo meziroční růst o 20,7 mld. Kč, tj. o 1,8 %. Rozpočet po změnách byl čerpán na 98,5 %, což představuje úsporu ve výši 17,6 mld. Kč. Na meziročním růstu se podílely zejména vyšší neinvestiční transfery státním fondům (o 8,6 mld. Kč), sociální dávky (o 6,9 mld. Kč) a také neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím (o 4,4 mld. Kč).
Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ty dosáhly 488,0 mld. Kč, což představuje meziroční růst o 6,9 mld. Kč, tj. o 1,4 %, a úsporu proti rozpočtu po změnách ve výši 3,6 mld. Kč. Jejich podíl na celkových výdajích činil 41,6 % (v roce 2012 to bylo 41,8 %).
Předchozí