1. Chodila jsem na monte kurzy pro rodiče do Montessori centra, bylo to super.
2. S tím připraveným prostředím to není potřeba přehánět. V kuchyni můžeš mít všechno jako doposud, jen pár věcí mít např. v nějaké dolní skříňce, kam děti dostanou - nějaké talíře, skleničky, prostírání, příbory, ubrousky (ale ani to není nezbytné). U dřezu máme stoličku, přece nebudu dělat speciální malou linku jako ve školce.
Jídlo máme uloženo standardně, nic jsme dětem nepřizpůsobovali, myslím, že je to zbytečné. S pitím se to dá vyřešit tak, že máš nějaké místo ("pitný koutek") a tam je konvička nebo láhev s vodou a sklenička a dítě se může obsluhovat samo. Dětské oblečení je vhodné mít uloženo hlavně tak, aby bylo dětem přístupné a mohly se samy oblékat. Vlastně většinou stačí jen doma přeuspořádat police a skříňky, aby to co má být dětem dostupné, dětem dostupné bylo. Není potřeba dělat žádné zvláštní vymoženosti. Nejde přece jen o to vše uzpůsobit dítěti, dítě přichází do nějakého světa, se kterým se také musí naučit poradit. Myslím že Maria Montessori by asi někdy žasla nad tím, jak někteří nadšenci vyumělkovávají přirozené prostředí.
Prostě nepřehánět.
Z jídla máme dostupné ovoce a pečivo, lednici jsem tedy nemohla vyměnit a ani mě to nenapadlo, není žádný problém podívat se do lednice společně a tam si může vzít, co zrovna potřebuje na svačinu. Také je vhodné mít přístupné hadry na utírání, když se něco rozlije, a věci na úklid.
Myslím, že je dobré mít vyřešené ukládání pomůcek, zejména pokud jich máte doma hodně - ono na začátku je jich pár a jak děti začnou zajímat různá témata, tak se jejich počet obrovsky zvětšuje, zvážit, zda si uděláte třeba nějaké tématické koutky (my máme dva - hudební a výtvarný, ale to spíš vyplynulo z praktické potřeby dětí).
Podívej se třeba na stránky www.montessoridoma.cz, třeba konkrétně článek: http://www.montessoridoma.cz/?p=8064 - tam je vidět, že nic speciálního dělat vlastně ani není potřeba, přeuspořádáš police a je to, my to tedy máme bez těch obrázků - ony totiž i malé děti dobře ví, kde co je a kam co patří, nakonec je to jejich domov. Podle mě ty obrázky mají význam třeba ve školce nebo doma jen při změně ukládacího pořádku, jinak děti jsou většinou mnohem chytřejší, než za jaké je máme, a blbovzdorné obrázky na každou polici jsou opravdu zbytečné.