Já znám zase z první ruky případ, kdy to nefunguje. Netvrdím, že formou školní docházky by to bylo lepší, ale nevěřím, že domácí škola ve všech případech děti vzdělává dobře.
Nestavěl bych do opozice domácí a veřejnou školu, ať už ve prospěch domácí nebo veřejné. Držím palce všem, kdo se do domácí školy pustili, protože to je náročné. Fandím ale těm, kdo si uvědomují, že jsou k tomu potřeba nějaké předpoklady a nedá se to dělat jen tak, z fleku, chce to nějakou přípravu a předpoklady, ne jen si tak odskočit třeba od vaření například k matematice. Jsou lidi, co to myslím dělají hlavně kvůli "alternativě", a to podle mne pro to samotné vzdělávání kór dobré není.
Zas taková rána demokracii to případně nebude, spíš taková oděrka. Zas bych ve všem neviděl za každou cenu úpadek demokracie - ztotožňovat demokracii jen s možností individuální volby úplně ve všem nejde, nakonec, demokracie je způsob vlády, v širším smyslu správa společných záležitostí společenství, kdyby si každý dělal všechno jenom po svém, demokracie by ani potřeba nebyla, stačila by dohoda, že "odsud sem je to moje, odtamtud tvoje, navzájem si nepřekážejme a ahoj."
Fakt je, že školství je obor, na kterém se zrovna představy ČSSD o společnosti profilují celkem dlouhodobě, a nemám radost z toho, že se konkrétně ve školství v té dlouhodobé představě (která se trochu liší v jednotlivostech, ale ne v podstatě) možnost volby omezuje shora: školy by podle té strany měly v podstatných věcech být jednotné, školství centrálně řízené. Svého času bojovala ČSSD proti soukromým a církevním zřizovatelům (snažila se dát jim méně peněz na žáka), svého času omezovala počet přihlášek na střední školy, svého času taky brala peníze z rozpočtu školám, které si dokázaly něco ušetřit nebo sehnat sponzory a dárce, a dávala to školám plýtvajícím, ČSSD přišla svého času se státními maturitami atd. Myslím, že zrovna školství si vzhledem k tomu, že doba se průběžně mění, zaslouží větší variabilitu a průběžné vyhodnocování úspěšnosti různých modelů, a jiné druhy vzdělávání než je státní veřejná škola by státnímu školství měly sloužit jako jeden z zdrojů inspirace k přizpůsobení se době. ČSSD by se měla v duchu trochu oprostit od zastaralé představy školy coby ústavu formování občana a větší volnost si tak nějak vetknout do programu.
Ministr Chládek by si taky měl dát trochu oraz od sdělování nejnovějších nápadů médiím a soustředit se na koncepční práci, Bílá kniha školství odkázaná Liškou je dobrý základ. Chápu, že byl natěšený, ale kampaň dávno skončila, a ministrování je o něčem jiném. Ministr musí vést, to předpokládá nějaký dlouhodobý cíl, ke kterému se směřuje, vůdce, který každou chvíli vykřikuje, že teď tamto a teď zase tohle, není dobrý vůdce, akorát znejisťuje ty, které má vést.