Přidat odpověď
Otevřu takhle ráno počítač a vidím, že hlavním přínosem diskuse je zjištění, že zatímco ve veřejné škole vzdělávané dítko si bude stavět na talíři mrakodrapy, protože je socializované, tak doma vzdělávané si bude na talíři stavět mrakodrapy, protože není socializované.
Kromě toho jsem se dozvěděl, že děti zlobí proto, aby vytočily učitelku, hodně o omezování svobody a že na model Tádžikistánu je potřeba kýbl rýže.
Na domácí vzdělávání a socializaci existují desítky studií, hlavně z USA (pro srovnání, kořeny a vývoj domácího vzdělávání v USA viz https://www.academia.edu/175707/A_Mixed_Methods_Nested_Analysis_of_Homeschooling_Styles_Instructional_Practices_and_Reading_Methodologies, s. 22 a d.), kde má domácí škola dlouhou tradici. Jistě, lze je odmítnout s tím, že naše podmínky jsou jiné, a v našich skriptech naši odborníci zdůrazňují důležitost naší veřejné školy pro naši socializaci.
Namátkou k socializaci třeba:
Aiex, Nola Kortner (1994) "Home Schooling and Socialization of Children." ERIC Digest, http://www.ericdigests.org/1995-1/home.htm
Koehler, Lindsey D., Trent J. Langness, Sarah S. Pietig, Nicole L. Stoffel, and Jamie L. Wyttenbach (2002) "Socialization Skills in Home Schooled Children Versus Conventionally Schooled Children." Journal of Undergraduate Research V, s. 469-474, http://murphylibrary.uwlax.edu/digital/jur/2002/koehler-langness-pietig-stoffel-wyttenbach.pdf
Jinak jsem našel většinou jen abstrakty, pro celý text je nutné zajít do nějaké univerzitní knihovny. Ale proč se nespokojit s googlením, že. Našel jsem kritiku, mířící však nikoli k socializaci a nutnosti stravování ve školní jídelně, kde se pod dozorem dětem předávají kulturni nutriční hodnoty v podobě UHO, alébrž: Domácí školy jsou pokládány nejen za reakci na stav veřejného školství, ale také příčinou dalšího poklesu jeho kvality (v podobě odchodu sociálního kapitálu). Týká se USA, kde je domácí vzdělávání mnohem rozšířenější než u nás (kolem 1,5 mil. žáků – nicméně, pro zajímavost: v roce 1992 se odhadovalo, že zhruba 50-75% dětí, které vzdělávání započaly doma, nastoupí nakonec do klasické školy), nicméně je to hodno zamyšlení. K zamyšlení je i toto:
Merry, Michael S. and Karsten, Sjoerd (2010) „Restricted Liberty, Parental Choice and Homeschooling.“ Journal of Philosophy of Education, 44 (4), s. 497-514, https://www.academia.edu/806900/Restricted_Liberty_Parental_Choice_and_Homeschooling
což se volně dotýká určité části zdejší diskuse.
Z českých „studijních materiálů“ jsem našel např. Keller, Jan (2004) Úvod do sociologie. 5. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, nebo Kraus, Blahoslav a Poláčková, Věra (2001) Člověk-prostředí-výchova: K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, což jsou prostě jednoduchá skripta, ve kterých je zjednodušeně shrnuto, co je potřeba naučit se ke zkoušce na české univerzitě. Při vší úctě k autorům, jsou to texty vyslověně pomocné, ne v pravém smyslu odborné – víceméně opakují něco, co je opakováno jinde, bez odkazů, kritického zhodnocení apod., a nemohou sloužit k odborné argumentaci, spíš jen jako povšechný úvod do problematiky, seznámení s pojmy apod. V USA bylo domácímu školství věnováno několik PhD. disertací, v nichž je tedy vymezení pojmů (konkrétně např. socializace) z různých stran a pohledů určité doby, na základě zpětných vazeb z případových studií atd., s kvanty odkazů, asi tak o 3-4 třídy odborně výš.
Z jedné takové americké kvantitativní sociologické studie o domácích žácích (Shyers 1992, v rámci PhD. disertace, https://archive.org/details/comparisonofsoci00shye, s. 200-201) vyplynulo, že děti vzdělávané doma mají méně problémů s chováním, což by mohlo naznačovat, že role dospělých v socializaci je větší a role jiných dětí naopak menší, než se soudilo, neboť doma vzdělávané děti mají sklon napodobovat rodiče, zatímco děti ve veřejných školách spíše vrstevníky. Podobné otázky (role dospělých vs. vrstevníků v socializaci, nebo ) se ve zmíněných a dalších podobných českých textech neobjevují ani tou nejvzdálenější ozvěnou.
Aktuální vyčerpávající přehled literatury a problematiky: Kunzman, Robert, and Gaither, Milton (2012) “Homeschooling: A Comprehensive Survey of the Research,“ Other Education: The Journal of Educational Alternatives, 2(1), s. 4-59, http://www.othereducation.stir.ac.uk/index.php/OE/article/view/10/55.
Přiznám se, že přístup ministra, resp. jeho strany na mne dělá dojem, že domácí vzdělávání nezapadá do jejich myšlenkového konceptu. Tudíž se obávám, že nějaké odborné studie se vezmou v úvahu jen tehdy, kdy budou k domácí škole kritické, a ne, pokud budou pozitivní. Takový přístup ze strany politiků tu byl k vidění už vícekrát, rád bych se mýlil, ale dosavadní „výkřiková“ forma prezentace ministrovy koncenpce tomu zatím příliš nenapovídá.
Předchozí