On byl tehdy obecně prů...švih mít nemanželské dítě, být "lehkých mravů" (což se v praxi klidně mohlo rovnat tomu být znásilněná nebo zneužitá) nebo třeba jenom být příliš hezká a něčím vyčnívat. V Irsku tehdejších časů to byl průšvih stonásobný.
Církev je organizací lidskou a tudíž oplývá všemi chybami a poklesky, kterými oplývá bytost a společnost lidská. Už pomnohokráté použiju svůj oblíbený obrat, že problém nastává v okamžiku, kdy se neomezená moc octne v rukou omezených lidí. Bez ohledu na to, zda je to pod záštitou církve nebo ne - tiskem už proběhlo mnoho zpráv (a asi ještě víc jich bohužel neproběhlo) o poměrech a chování k pacientům, klientům, žákům apod. v nejrůznějších školách, nemocnicích, léčebnách, dětských domovech, ústavech sociální péče, kasárnách atd. atd., které neměly s církví nic společného. Pokud se jedná o magdalénské domy a podobně, pak si myslím, že poměry často pouze odrážely náladu ve společnosti. Schválně si přečtěte pár témat na rodině a popřemýšlejte, zda i dnes by mnohá pokroková - a ateistická - Češka nebyla všema deseti pro, aby milenku - třeba jen potenciální nebo kteroukoli příliš blízko se nacházející - jejího muže nevyvedli na pranýř, nevyváleli v dehtu a peří a nezamkli ji na věky věků do magdalénské prádelny (teď si tak říkám, zda soumrak magdalénských prádelen nezpůsobil pokrok, ale všeobecné rozšíření automatek
).
Ještě ad církev - někdy mě napadá, zda do jejích služeb někteří lidé nevstupují ne na základě své víry, ale proto, že utíkají před svými problémy nebo vyslovenými patologiemi. A jak víme, sami před sebou neutečeme, navíc pokud někdo takový podlehl svým špatným stránkám, často se o tom v minulosti mlčelo a zametalo se to pod koberec. Nehledě na to, že řada lidí prostě neměla na výběr a do kláštera nebo do semináře byli prostě posláni jakožto nadbyteční.