Přidat odpověď
No tak samozřejmě Top Gun, Černý jestřáb sestřelen apod. je vlastně taky propaganda, i když taková spontánní a dobrovolná. Totéž MASH (seriál, ne film).
Pořád je ale rozdíl mezi tímhle a Zemanem, hlavně v tom, co Zeman hájil a co zakrýval. Já žil v drobet jiné společenské atmosféře, takže Zemana jsem vnímal už v mládí jako propagandu. Nedokážu se tedy do něj vcítit nezávisle. Ale chápu, že byl natočený šikovně, tak nějak jako seriály z nemocničního prostředí, je vlastně dost prostý, pracuje s podobnými prvky jako přímočaré westerny, love story a podobné věci (taky jako třeba Kolja nebo filmové Želary).
Kompromisy, které šly pro mne osobně za čáru, dělali i Dietl nebo Vávra. Jistě, dělali to proto, aby mohli točit i lepší věci (i když oba byli - zase podle mého osobního vkusu - víc řemeslníci než umělci). Dietl měl taky politické problémy, 1973 ho vyloučili z KSČ, chtěl se zachránit, chtěl dál dělat to, co dělal. Proto udělal taky Nejmladšího z rodu Hamrů, Okres na severu, Muže na radnici, Syny a dcery Jakuba Skláře (tam hlavně druhá polovina). S odpuštěním, sračky, a to sračky, které měly zahladit a legitimizovat, co KSČ prováděla. I když zase: třeba J. Matějka napsal scénáře k Rodákům a Gottwaldovi - tam už nebylo ani to řemeslo, to byly fakt sračky sraček. Matějka byl kovaný komunista, ten žádné kompromisy nedělal, pro něj to byla práce - byl i pracovníkem Ústavu marxismu-leninismu ÚV KSČ...
Předchozí