Kudlo,
když můj táta maturoval na průmyslovce, která byla jediná svého druhu v republice, tak ta jeho maturita byla "něco". Okamžitě (jako ještě ne osmnáctiletý, první měsíc vlastně "načerno", protože to oficiálně nebylo možné) dostal na starost jako šéf několik chlapů a jeli. Jasněže to takovému mláděti dali trochu vyžrat (úplně ne, během školy byla nějaká praxe, totálního vola z něho dělat nemohli a práce měli nad hlavu na to, aby mohli zkoušet moc opiček), ale ta maturita byla něco.
Když moje máma dodělala o cca let později dálkově výšku, taky to bylo "něco", i když už ne taková extrovna (byl to běžný obor), ale v práci jich bylo pár.
Já jsem po výšce, ukončené chvíli po sametu, nastupovala do party techniků, kde neměli výšku jen dva nejstarší chlapi s obrovskou praxí a sekretářky - ale to bylo zase dost specializované pracoviště.
Nevím, jestli se v dobách mezi maturitou mého táty a výškou mé mámy vedly řeči o devalvaci maturity, ale řekla bych, že ano
Jasné je, že IQ populace nestoupá, tudíž s rostoucím počtem vysokoškoláků mezi nimi klesá podíl opravdu velmi chytrých lidí. Na druhou stranu rostou nároky na mnohé profese, zdravotní sestry mnohem častěji obsluhují složité přístroje, více je třeba cizích jazyků, v mnoha profesích dochází k rychlým a neustálým změnám (účetnictví, právo). Zároveň zůstává hodně široký požadovaný společný základ, všeobecné vzdělání, které zase může umožnit dnes tak potřebnou změnu specializace během pracovních let. A vidím to tak, že průměrná populace nezchytřela, tudíž se musí déle učit.
Ano, jsem přesvědčena, že míra znalostí dnešních vysokoškoláků je níž, než byla míra znalostí před časem. Na druhou stranu celkově jsou dnes lidi vzdělanější, vědí víc (tedy až na skladníky ve šroubárně, kteří si již před mnoha lety mohli přečíst Vergilia v originále). A to je dobře.
Taky jsem všemi deseti pro, aby lidé mohli studovat různé "pavědy", protože je to baví, pokud chtějí. Nechci, aby metou naší civilizace byla kalkulace na téma okamžité praktické zužitkovatelnosti a rychlé návrtanosti času jinak "promrhaného" studiem.
Sama nepovažuji žádné studium za promrhaný čas.