Přidat odpověď
Racionální, užitečný a praktický může bejt kojení obvykle v rozsahu od nula až pět let? S tím, že v naší proměnlivý a asi ne úplně stejnorodý tradici se asi během posledních cca dvaceti generací pohyboval nejčastěji někde mezi půl a dvěma rukama. Ovšem odvolávat se při kojení na naše novověký předky má jen o málo větší hodnotu než odkaz na nějaký kromaňonce, dvakrát relevantní totiž pro nás není ani ta generace, co kojila/nekojila za normalizace. Tamta argumentace proti styku dítěte s otcem do pěti let nutností kojit mi osobně přišla jako účelová, a to dvojnásobně (prvně od matky a pak jako účelový ženský spojenectví sociální pracovnice s matkou), ale jednoduchej závěr, že v našich podmínkách existuje nějaká „tradice“ mi přijde účelovej úplně stejně. Jednak nemyslím, že zrovna u kojení má smysl nějakou tradici uplatňovat – tradice kojení 19. století mají pro náš dnešní svět význam asi jako Rettigový kuchařka, to je taky tradiční věc, hezká, ale použitelná jen omezeně. Nakonec tradice vznikají, udržujou se, proměňujou a zanikaj v závislosti na konkrétních podmínkách, a ty se v případě kojení měnily někdy docela dost jen během posledních pár generací, podle mě natolik, že druhak kdo ví jestli o tradici, i kdyby nakrásně předtím i existovala, může bejt vzhledem k rozsahu a rychlosti změn posledních pár desetiletí vůbec řeč. Zkusím pohledat, ale zajímalo by mě, nakolik rozdílný to případně bylo řekněme na konci 19. století ve městech a na venkově a jak to vypadalo během první poloviny 20. století. V každým případě po vynálezu sunaru nastává doba jeselní, kdy se běžná dýlka kojení zkracovala, postupem doby víceméně všude. Tenhle sbíhavej proces po pádu komunismu nahradil rozbíhavej, kterej ved v průměru asi k prodloužení, nicméně nevyrovnanýmu. Praxe je dneska očividně i na příkladu tak malýho vzorku, jako se sešel v týhle diskusi, poměrně rozdílná, že má nejspíš odůvodněnej smysl argumentovat hlavně s poukazem na konkrétní situaci; ale abych nebyl tak nekonkrétní, Monty, kojení po třetím roce se očividně prakticky s kratším pobytem u otce (=nepřítomností prsa) nevylučuje.
Předchozí