Ne, tím, že ten, kdo nechválí RVP, je líný chaot, který neumí myslet dopředu, to fakt není
. Ale je to parádní věta do inspekční zprávy.
Využívání byrokracie pro svůj prospěch nebo dokonce obecný prospěch lidstva je spíš osobnostní rys, než pedagogická kvalita.
Popravdě, doufám, že až budeš šéfkou ČŠI, budu už mrtvá nebo v důchodu, i když při současné důchodové politice to snadno nemusí nastat.
Ale zase je pravděpodobné, že příští nebo přespříští garnitura na MŠMT RVP zruší a nastolí jiný druh pokroku.
Já trochu vím, jak se učí v Německu a trochu něco vím i o waldorfských školách, vím, na jakém principu tam ti lidé pracují. Je přesně opačný než tady, rozhodně nejsou motivování byrokracií.
On je klasický argument autorů těchto pseudosystémů, tvrdit, že je to NÁSTROJ, který při správném používání je velmi užitečný, ale učitelé ho nechtějí pochopit a přijmout, protože jsou rigidní, líní a tupí. KDo nástroj dobře používá, ten je dobrý, moderní učitel. Inspirace padesátými léty v ČSSR tak flagrantní.... Je to všude, naposledy jsem si to přečetla u pěkného metodického materiálu o učitelských portfoliích. Nu, opět, realita bývá jinde. Stalinisti, jak už jsem psala, dovedou s RVP divy a divy, ve svůj prospěch, který převlékají za prospěch dětí. Stejně tak budou mít první takové portfolio, že z něj všechny paní inspektorky (pardon) provlhnou skrz.
Na to, aby školy mohly svobodně a ku prospěchu dětí fungovat, opakuju, jen nutné stanovit minimální standardy, ty kontrolovat, ale ne outsoursingovanými korporacemi, a zbytek deregulovat. RVP je přesně opačný děj. Všechny ty nástroje, omezování tvůrčích, aktivních lidí v práci pod záminkou, že pokud o své práci pravidelně nedodávají otepi lejster s kolonkami vyplněnými nesmyslnými kecy, tak asi neplánují a vůbec nemyslí.... fakt, to je dobrá urážka.
Problém je ten, že moc lidí ve školtví by si nemělo čím vydělávat, pokud by nevytvářeli, neimplementovali a neracionalizovali byrokratický teror a nešpinili lidi, kteří umí pracovat bez něj.
Jak kdo pracuje, to jde zjistit bez lejster. Jdeš se podívat do třídy, podíváš se na práce, které děti udělaly, na to nejsou třeba žádná portfolia a podobné kraviny, promluvíš s dětmi, promluvíš s učitelem a podíváš se na děti, jak vypadají, když s nimi učitel není.
NEní to tak těžké, jen musíš umět poznat, co je dobře a co blbě a vidět věci, které ti žádné lejstro neodhalí. Tahle schopnost není daná každému a i ten, kdo ji má, ji musí celý život kultivovat, opatrovat, pěstovat, podrobovat zpětné vazbě. Pokud to dělat nemůže, postupně ji ztratí, a může začít vyplňovat. Ti, co umí jen vyplňovat, tak ti tvrdí, že taková schopnost neexistuje, že jenom vyplňováním předběžným, průběžným a následným se pracuje kvalitně. Leda houby, Jájo, sorry.