olgaadam,
právě proto, že každá škola je v jiném kraji. Jsou kraje, kde to jde. Já třeba studuju v JČ a tam byl nějaký dotační program, takže se jednu dobu hodně asistentů nabíralo a byli skoro všude. Na druhou stranu nám ale koordinátorka tohoto programu říkala, že se vůbec neví, co bude, až ten projekt skončí (časově omezeno).
Pracuju v jiném kraji, a tam je to o dobře napsaném papíru. Ale i při doporučení "plné" asistence je to často tak, že místo na všechny předměty dostane dítě asistenta jen na třetinu doby (to byl můj případ, když jsem asistovala) a škola tedy jen třetinu peněz. No a jsou kraje, kde škola ty peníze od kraje nezíská, myslím, že na severní Moravě s tím býval dost problém.
Takže ano, je to o lidech, ale ne o těch ve škole, ale o těch, kteří toto rozhodují. Oni i tak asistenti berou mizerné peníze, a zadarmo to nepůjde dělat asi nikdo. Takže když škola ty peníze nemá, asistenta prostě přijmout nemůže. A o penězích pro školu rozhoduje kraj, někdy přispívá obec.Když už nějaký asistent ve škole je, je to jednodušší, protože člověk často i za ty peníze jen za třetinu nebo polovinu úvazku dělá často nad úvazek. Prostě je to potřeba, tak se to udělá, i když to není zaplaceno. Ale nemůžeš to po těch lidech chtít jako povinnost.
Na škole, kde je asistentů víc, tak je to nejjednodušší, protože když chybí to dítě, kvůli kterému tam ta asistentka je, a zbytek třídy ji nepotřebuje, tak je asistentka volná pro jiné třídy a schopné vedení ji použije (zatímco jinde asistentce řeknou, ať ani nechodí
![~d~](/g/s/29.gif)
). Takže čím více je asistentů, tím větší šance, že některý se tímto způsobem uvolní. Ale třeba já to tak nemám, u mě zbytek třídy asistentku potřebuje víc, než to jedno konkrétní dítě, které nám dodalo ten potřebný papír, takže i když tohle dítě chybí, tak moje asistentka je u mě ve třídě a pořád máme obě co dělat).