Přidat odpověď
Vyjádření studentů UJAK k postupu Akreditační komise a k veřejnému vystupování její předsedkyně Prof. PhDr. Vladimíry Dvořákové, CSc.
„My - studenti Univerzity Jana Amose Komenského v Praze, se cítíme dlouhodobě poškozováni netransparentním chováním a postupy Akreditační komise (Ak), zejména pak veřejným vystupováním její předsedkyně Prof. PhDr. Vladimíry Dvořákové, CSc. Ve svých četných mediálních prezentacích opakovaně dehonestuje naše studijní kompetence, zpochybňuje naši odbornou praxi a záměrně uvádí veřejnost v omyl. Operuje se statistickými závěry, které údajně vznikly na základě šetření Ak a expertní skupiny, aniž by toto šetření vycházelo z transparentních a obecně platných postupů s oporou v legislativě a zároveň byly ve stejné důslednosti vyžadovány pro hodnocení kvality studia na všech vysokých školách
v ČR. Opakovaně jsou Ak veřejně prezentovány závěry pro něž nemá relevantní důkazy nebo jsou uváděné bez kontextu s podstatnými skutečnostmi. Žádáme členy Ak a především její předsedkyni Prof. PhDr. Vladimíru Dvořákovou, CSc., aby se nadále zdržela dalších veřejných prohlášení bez uvedení všech podstatných skutečností a jednoznačně prokazatelných faktů. Prof. PhDr. V. Dvořákovou, CSc. vyzýváme k doložení relevantních důkazů pro svá již uskutečněná veřejná prohlášení *(viz seznam odkazů některých mediálních vystoupení a tvrzení). V opačném případě se budeme domáhat svého práva na ochranu osobnosti prostřednictvím žaloby. Dále pak žádáme o zveřejnění celého procesu prověřování kvality studia na UJAK, zejména pak uvedení metod a nástrojů, které Ak
(a expertní skupina) volila, kritéria z nichž vycházela a legislativu na níž staví své zásadní požadavky“.
Další skutečnosti a dotazy, které bychom jakožto studenti soustavně veřejně znevažované UJAK rádi vznesli směrem k členům Akreditační komise:
- Proč je na UJAK vyžadováno velmi podrobné dokladování praxe, přičemž toto měřítko hodnocení kvality praxí není vyžadováno po veřejných vysokých školách (VŠ)? Lze doložit, že na veřejných VŠ studenti dokládají svou odbornou praxi prostým potvrzením zaměstnavatele (v oblasti školství, v oblasti speciálního školství), případně přehledem praxe či „jen“ potvrzením instituce, že tam odbornou praxi konali.
- Proč je u studentů UJAK oboru speciální pedagogika základním kritériem pro „připuštění“ ke státní závěrečné zkoušce vyšší než magisterské vzdělání vedoucího diplomové práce (DP) a to bez přihlédnutí k dalším okolnostem (téma, kvalita zpracování DP aj.)? Jaká je legislativní zakotvenost tohoto požadavku? Jak je možné, že na celé řadě VŠ, včetně veřejných VŠ není nutností vyšší než magisterské vzdělání u vedoucích diplomových prací?
- -Proč Ak a expertní skupina při svém posuzování nebrala v úvahu další odborné konzultanty diplomových prací a nezohlednila ani fakt, že požadovaná kvalita diplomových prací je v případě, kdy je konzultantem diplomové (bakalářské) práce odborník magisterského stupně vzdělání ověřována oponenturou erudovaného odborníka s vyšším akademickým vzděláním?
- Proč nejsou požadavky kladené na studium a studenty UJAK stejné jako pro veřejné vysoké školy a jejich studenty?
- Prokáže-li se, že nároky kladené Ak na studium a studenty UJAK nejsou stejné jako požadavky kladené na veřejné vysoké školy, bude pak po nich požadovat Ak okamžitou nápravu pod hrozbou odebrání či omezení akreditace?
- Není v demokratickém státě, k němuž se Česká republika řadí, naprosto nepřípustné, aby požadavky na soukromý subjekt byly jiné než na subjekt veřejný? Není to diskriminace studentů soukromých škol?
Směrem k masmédiím bychom ještě rádi podotkli, že v zájmu vyváženého informování veřejnosti by bylo vhodné soustavně neuvádět některá klišé. Studenti UJAK nejsou skupinou celebrit a zbohatlíků, přičemž nelze opomenout, že ani veřejná známost ani vyšší ekonomické zabezpečení ještě nutně neznamená snížení rozumových schopností a studijních předpokladů. Studenti UJAK studují v celé řadě „finančně nelukrativních“ oborů, mezi něž pedagogické obory patří. Jsme lidé z praxe, mnozí z nás již mají vystudované VŠ (včetně veřejných) a pro další setrvání v zaměstnáních, která máme rádi, si doplňujeme příslušné vzdělání tak, abychom dostáli liteře zákona. UJAK nám umožnila studium o víkendech, které žádná jiná VŠ v ČR svého času (a je tomu dosud) nenabízela (vždy jen v kombinaci s vybraným všedním dnem). Studujeme podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, kvůli studiu zanedbáváme své rodiny a nemálo z nás bude ještě dlouho splácet půjčky na pokrytí studijních nákladů.
Za studenty UJAK a iniciativu „Chceme UJAK“ Mgr. Lenka Klárová
*Vybrané odkazy na vybraná mediální vystoupení a tvrzení Ak a Prof. PhDr. Vladimíry Dvořákové, CSc. k nimž se vztahuje naše výzva:
http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3361906/embedded
http://video.aktualne.cz/dvtv/dvorakova-ujak-si-nehlida-kvalitu-mela-by-skoncit-uplne/r~eebb1df8b6c011e4ba57002590604f2e/
http://www.impuls.cz/clanky/2015/04/sefka-akreditacni-komise-dvorakova-kdyby-ujak-rikal-pravdu-studenti-by-odesli-sami/
http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/skolstvi/komise-o-ujak-hangarova-skola-jiz-jde-jen-o-penize-musi-skoncit_341400.html#.VUSej47tmkp -
http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/skolstvi/komise-o-ujak-diplom-se-dal-ziskat-za-pul-roku-studia_341400.html#.VUSfTo7tmko
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/309559-ujak-ma-dalsi-problem-ctvrtinu-bakalaru-hotovych-za-mene-nez-tri-roky/
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/302114-predpoklady-k-dokonceni-studia-na-ujak-proveri-komise/
Předchozí