Je to stejně mimo, jako si myslet, že učitelé mají na kafe, cigáro a pokec vyhrazené přestávky nebo jiný čas během pracovní doby
.
Přestávka neznamená, že učitel přestává pracovat, pouze se přerušuje pracovní proces, aby mohlo dojít k výměně vyučujících a relaxaci žáků. Učitel vykonává v tu dobu své povinnosti, jen to není výuka jako taková.
A nejde jen o dozory (já mám teď 3 malé přestávky, 3 velké, a 3 hodinové - šatna, jídelna za týden, celkem je to dalších 5 vyučovacích hodin)...jen připravit si pomůcky a techniku na další hodinu, i když se člověk nemusí přesouvat přes celou školu, zabere většinou celou přestávku. U nás pak ještě probíhají mimořádné porady (1 - 2x do měsíce), rozdávání mlíček, rozdávání ovoce do škol, dohled nad vynášením tříděného odpadu, dohled ve školní knihovně, převádění žáků do odborných učeben....
Je to stejné jako v jiných profesích, střídají se činnosti náročnější a méně náročné, některé na psychiku, jiné na fyzičku, jiné na čas, ale pořád je to součást práce a jedno bez druhého nedává smysl.
Problém je, že nezbytnou součástí toho pracovního procesu je často i ten "pokec"...protože pro každého učitele je informace o tom, jaká je situace ve třídě, kam zrovna jde učit, dost významná pro efektivitu práce...když vím, že jdu do třídy, kde půlka žáků "spí" a přitom to tam není pravidlem, buď můžu jet jako vždy, ale pak hrozí, že ta práce přijde vniveč, nebo ještě během přestávky nachystám něco na probuzení, případně třeba jen opakování něčeho probraného, a je šance, že ta práce k něčemu bude...pokud situaci zjišťuju až během té hodiny, ztratím jak čas, který se dal využít lépe, tak i tu možnost si něco dochystat....mít neustále připraveno na všechny varianty, které mohou ve třídě nastat, je prakticky nemožné.....tohle platí zejména na druhém stupni, ale i na prvním, nejpozději od třetí třídy, když začnou jazyky...a když jsou na škole děti se speciálními potřebami, což už je skoro všude, tak i třeba pro dozor je hodně důležité vědět, jak na tom to konkrétní dítko je a na co dávat pozor...prostě pořád je o čem "kecat"...jenže bohužel často není příležitost ani na tenhle pro práci důležitý pokec...natož na nějakou relaxaci....a že někdy mít možnost vyřvat se 10 minut někde ve vypolstrované místnosti by přinesla úlevu nejen těm učitelům, ale právě i těm dětem, protože takhle kdykoliv hrozí, že dojde k nekontrolovanému výbuchu na nesprávném místě v nesprávný čas....
Cigáro samozřejmě nehrozí, protože v prostorách školy včetně pozemku je zákaz kouření a učitel nesmí prostor během pracovní doby opustit.
Kafe nebo čaj míváme ve třídě (1. stupeň), nebo ve sborovně (2. stupeň), možnost uvařit si ho máme ráno do 7:35, než začnou chodit žáci, potom už nesmíme přecházet s nápojem z místa, kde si ho lze uvařit kvůli bezpečnosti až zase do odpoledne, než žáci školu opouští. Já si ho nosím v termosce, protože ten čas, který bych trávila vařením a přenášením do třídy potřebuju využít jinak. To, že si ho poprvé loknu často až odpoledne, je už jiná věc. Ale myslím, že ve většině kancelářských profesí je možné si před započetím nebo i během pracovní doby teplý nápoj připravit a během pracovní doby ho konzumovat.
Jinak jo, dokážu si představit, že učitelka se fláká v kabinetě spojeném se třídou, kde má možnost při náhodné kontrole předstírat, že třeba pro něco šla. Mám zkušenost s kolegou, co hodiny tělocviku trávil čučením do svého mobilu, i s kolegyní na jiné škole, která v hodinách angličtiny vyřizovala soukromé telefonáty, zatímco děti měly samostatnou práci....
Je to smutné, bohužel rodiče a děti nemají moc prostředků, jak zrovna tohle dokázat a pořešit
. Obzvlášť teď "po Žďáru", kdy je skoro nemožné pro rodiče se do školy během vyučování dostat.