Aleno,
no pokud chceš rodiči (nebo i dítěti) sdělit, jak na tom dítě je a jak pokračovat, tak se bez testování neobejdeš. Při více než asi 10 - 12 dětech ve třídě nemáš šanci dobře odpozorovat, takže musíš použít jiné metody
. A čím víc je dětí ve třídě, tím víc a pro více sledovaných jevů musíš nějaký ten test použít.
Neohlášená desetiminutovka testuje něco jiného než ohlášená. A paradoxně je spravedlivější, protože ne každé dítě má doma takové zázemí, aby se mohlo na ohlášenou desetiminutovku nějak zvlášť připravit. Takže když dáš neohlášenou, jsou na tom všechny děti stejně...testuješ, co si zapamatovaly z práce v hodině, dá ti to informaci o procvičenosti, o tom, co děti vyhodnotily jako to nejdůležitější k zapamatování...a co si pravděpodobně budou pamatovat i do budoucna.
Ohlášená desetiminutovka ti řekne jen to, kdo měl podmínky pro to se připravit, ale už se nedozvíš, jestli je to o domácí přípravě nebo prostě o tom, že si to dítě pamatuje informace z hodiny. Většina z takto naučených informací se pak zase ztrácí, protože byla naučená jen za účelem testu a postrádá smysluplnost. Po ohlášené desetiminutovce by stálo za to dát opět nějakou neohlášenou z téhož, aby to mělo nějakou vypovídací hodnotu, třeba právě o té nutnosti domácí přípravy a schopnosti zapamatování.