Přidat odpověď
Předesílám, že se nevymezuju proti kroužkům, víceletým ani normálním gymplům, snahám dát dětem do života to nejlepší. Ale zajímá mě to, co je za tím dál:
Co je cílem rozvíjení dětí? Hlavně ve smyslu, o kterým se tady debatuje, to znamená rozvíjení, ke kterým jsou využívaný kroužky a výběrový školy, tj. určitej vzdělávací nadstandard. K čemu mají sloužit? K tomu, aby se dítě v dospělosti co nejlíp uplatnilo? Ale co je to uplatnění? Vydělávat hodně peněz? Dosáhnout úspěchu v očích druhých? Získat zajímavý zaměstnání, nebo takový, který co nejpřesněji odpovídá osobním zájmům? Dosáhnout toho, aby člověk mohl snadno získávat a měnit zaměstnání? Zařadit se zaměstnáním mezi jiný vzdělaný lidi, mezi příslušníky stejný třídy („nejít k lopatě“ nejen jako k fyzický a špatně placený práci, ale i mezi „lopaťáky“).
A mimo zaměstnání? Chápu sport, ve smyslu tělesný údržby. Ještě něco? Má hudba, výtvarný vzdělávání atd. sloužit ještě něčemu jinýmu, než prostýmu využití pověstný „hřivny“: má-li dítě určitý schopnosti, je namístě je rozvinout v souladu s jeho mezema – ale je ještě něco za tím? Má rozvíjení zajistit dítěti v dospělosti spokojenej život – a jak? Dostatkem peněz, materiálním pohodlím, dostatkem volnýho času, různorodostí zájmů… jinak…?
Předchozí