Slonisko,
no praktické činnosti (pracovky) ale nejsou výtvarka. To, že bývají slučovány či zaměňovány pramení dost z nepochopení podstaty. V pracovkách je základem zvládnutí postupování podle pokynů, od nejjednodušších výroblů z papírů, navlékání korálků, lepení kdečeho k sobě, až po stlučení třeba ptačí budky. Začíná se slovními pokyny, potom obrázkovými, nakonec textem třeba jen s doprovodnou kresbou. Učíš děti držet nástroj (a co jich v první třídě neumí stříhat...), učí se vlastnosti materiálů (různé druhy lepidel, co se hodí na co, že Herkules zprůhlední, přírodniny se zcvrknou, že něco je tvárné, něco pružné, něco pevné). Pracuje se se šablonami a předlohami. Hodnotí se přesnost provedení a funkčnost.
Ve výtvarce ukazuješ různé výtvarné techniky, ale dbáš na osobitý projev a kreativitu, šablony jsou nežádoucí.
Pracovky samy o sobě mají dost široký záběr, mě tedy dost baví, pokud se zrovna nemusíme dloubat v záhonech, nebo patlat v kuchyni, ale i to k tomu patří. Coby technik mám k tomuto předmětu dost blízko, učit ho v angličtině by pro mě znamenalo konec.
A upřímně neznám moc lidí, co by bylo natolik univerzálních, aby k celému prvostupňovému základu dali i tu angličtinu a programování. Každý má nějakou slabinu, něco, co učí nerad, co mu tak úplně nejde. Pokud se požadavky na prvostupňaře ještě rozšíří, půjdou do háje právě výchovy a pak už to bude jen a jen o vyrábění chodících ovladačů strojů a zařízení nadupaných daty. Osvícení budou dohánět i obsah výchov po kroužkách a ZUŠkách. Jo, pro málokoho se obsah výchov stane životní náplní, takže by se vlastně ani nemusely učit coby zbytečné.
Mně to přijde škoda.
Noa nebo se už od první třídy budou střídat učitelé po předmětech. Taky možnost, ale nemyslím, že ideální.
Já se asi v poklidu vrátím k fyzice, nebo to zabalím úplně. Na současné požadavky na prvostupňaře jsem prostě tupoň
.