Přidat odpověď
Dobovej kontext je dobovej kontext, ovšem přesto věřím, že některý skutky jsou dobrý či špatný bez ohledu na něj. Na druhou stranu taky nelze hodnocení minulosti a historickejch osobní brát ve stylu buď-anebo, se vším všudy, "byl náš" - "nebyl náš", klađas-zloduch. Dobovej kontext by měl vést k pochopení, proč někdo dělal to a to, protože ať se nám to líbí nebo ne, možnost volby je omezená i dneska v minulosti bejvala ještě mnohem omezenější i pro pomazaný hlavy, člověk se rodil do určitýho hodnotovýho prostředí, míval omezenej rozhled a malý možnosti si ho rozšířit. Z tohohle pohledu by historie měla bejt učitelkou hlavně v tom, abychom se dokázali poučit, jaký nastavení podmínek vede lidi k činům, který se nedaj hodnotit jako dobrý z hlediska širšího než jsou úzký hlediska a partikulární zájem malý komunity, společenský třídy nebo třeba jenom vládnoucí vrstvy... Pokud budem poučení spatřovat v relativizaci s odkazem na dobovej kontext, měli bychom se předem smířit s tím, že časem se i na Lidice apod. začne odkazovat s tím, že to byla "taková doba."
Předchozí