Báro,
a to já klidně. Pro někoho je naučit se básničku rozhodně náročnější, než napsat diktát bez chyby. A vylézt s básničkou před ostatní, ať už se jen postavit v lavici, nebo dokonce stoupnout před tabuli a recitovat, ne jen drmolit, to je sakra výkon. Diktát je proti tomu pro některé vysloveně brnkačka.
My za přednesenou básničku tleskáme, diktáty beru jako jeden ze způsobů, jak prokázat znalost probíraného jevu. Básničky patří do literární výchovy, diktáty do jazykové, je tam ještě komunikační a slohová...všechny tři složky jsou stejně hodnotné a je třeba je rozvíjet. Za mě ani dítě, které má jazykovou na 5 a ostatní dvě na 1, by nemělo mít horší než 2 na vysvědčení. Bohužel se té jazykové části přikládá největší význam. Dítě pak sice umí vyjmenovaná slova, ale je mu to úplně k ničemu, protože neumí říct kloudnou větu
![~d~](/g/s/29.gif)
. Diktát je výhodný na hodnocení, protože se najednou vyzkouší všichni, zatímco mluvit musí jeden po druhém. Tak se to moc nedělá...