| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Přidat odpověď

Ale Gaussova křivka není nějaká přírodní zákonitost ohledně předpokladů vysokoškolskýho studia. Je to prostě model rozložení pravděpodobnosti náhodný spojitý veličiny. Za tu se od zavedení IQ testů pokládá i IQ. To je nepochybně veličina spojitá (může navejvat všech hodnot z konečnýho intervalu v teoretickým rozpětí 0-200). Od toho se zobecněně odvozuje, že náhodně spojitě je v populaci rozložený i nadání, a případně i ještě víc odvozeně třeba studijní předpoklady.

Jenže s IQ je určitej problém v tom, že sám o sobě je koncipovanej jako hodnota relativní. IQ testy jsou od svýho vynalezení terčem kritiky, že nezobecňujou např. kulturní hlediska (a oprávněně, byly zdokumentovaný případy, kdy např. rodiče nadprůměrnejch dětí udělali testy podprůměrně, protože se řídili odlišnou kulturní logikou). Takže pokud záleží na otázkách, který samy o sobě nejsou nezávislý měřítko (jako třeba stupně Celsia), nemusíš ve skutečnosti Gaussovu křivku získat, neměříš totiž náhodnou spojitou veličinu, ale veličinu vázanou, např. na kulturní prostředí. Výsledky u konkrétního člověka se lišívaj podle druhu testu. Navíc se IQ může měnit u jednoho člověka s věkem (známo z výsledků testů).

To platit nemusí, berme pracovně rozložení IQ podle Gaussovy křivky (i když ve skutečnosti je to ideální stav, v praxi se nikde nedočteš, že to tak ideálně platí, nýbrž že to platí přibližně - a jak přibližně? s odchylkou do 15%!). Jenže hodnota je relativní, v rámci intervalu. Představme si, že zohledníme různý vlivy prostředí a různý osoby, který v předchozích testech vycházely hůř, budou teď vycházet líp. Bude to znamenat přeskupení, ale protože hodnoty jsou relativní, nezvýší se např. počet nadprůměrnejch, ale změní se průměr, v praxi se zvedne absolutní hodnota bodu, takže jestliže ti například dřív vycházelo, že vysokou můžou studovat lidi od IQ 115 vejš, teď to bude, že předpoklady maj už od IQ 100 vejš. Těch famózních gaussovskejch 2,1 % výjimečně nadanejch podle dřívějších testů znamenalo třeba, že 2,1 % dokončilo vysokou s vyznamenáním, při zohlednění vlivů prostředí to může přinést například výsledek, že 2,1 % je schopnejch vystudovat za polovičné dobu (jen příklady pro ilustraci).

Předchozí 

Tip: Chcete uveřejnit zajímavou informaci také na hlavní straně Rodina.cz?
Autor příspěvku: Registrovaný
Do této diskuze mohou přispívat pouze registrovaní uživatelé.
Název:

Text:

Pokud nejste robot, odpovězte na otázku: 8-7= 
:-) ~:-D ~;) ~;(( ~:( ~k~ ~j~ ~f~ ~g~ ~Rv ~R^ ~s~ :-© ~l~ ~m~ ~n~ ~o~ ~p~ ~q~ ~2~ ~t~ ~v~ ~w~ ~x~ ~y~ ~z~ ~a~ ~b~ ~c~ ~d~ ~e~ ~h~ ~3~ ~4~ ~5~ ~6~ ~7~ ~8~ 
Pravidla diskuzí:
Je nepřijatelné vkládat příspěvky, které jsou neplacenou reklamou (chcete-li reklamu, kontaktujte redakce@rodina.cz), které jsou urážlivé, vulgární, rasistické nebo v rozporu se zájmy serveru Rodina.cz. Redakce si vyhrazuje právo takové příspěvky odstraňovat.

Přečtěte si pečlivě úplná pravidla diskuzí.

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.