Sklouzne k průměru - a to znamená přesně co?
Mně někdy přijde, že spousta rodičů žije v domnění, že každý dítě nadaný na matematiku bude druhý Perelman, jenže realita je taková, že se dnes dětem víc věnují, rozvíjejí je, mají čas s nimi počítat, učit je číst atd., a samozřejmě že se v takovém případě bystré dítě naučí víc než to, se kterým nikdo nic takového nedělá. Navíc v dnešní době má to dítě i víc podnětů a možností. Když jsem nastupovala do školy já, tak umělo číst jedno, dvě děti ze čtyř prvních tříd, dneska jich to umí půlka v každý třídě, a fakt to není tím, že je jich půlka mimořádně nadaných.
Pokud někdo sklouzne k průměru, je dost pravděpodobný, že jeho reálné schopnosti až takové nejsou, nebo třeba jsou, ale samo to dítě nemá chuť je využívat. Protože těch podnětů a možností je právě mnohem víc a nikdo mu nebrání je využívat. Jasně, jsou učitelé, kteří budou nadaného počtáře učit sčítat deset jablíček a tím mu otráví školu, ale nepokládám za úplně reálný, že by se tím dalo ubít mimořádné nadání a skutečný zájem.