Přidat odpověď
Jéžiš, to je zase konina.
Já mám dítě na ZŠ neznámkovací, neúkolové a nestresové, vč. toho, že všechny lavice nejsou otočeny jednotně směrem k učiteli, že si žáci smí navzájem pomáhat atd. JE tam sice teprve ve 2. třídě, ale jsem nadšená.
A možná někteří zde budou překvapení, ale sakra dobře vím, co moje dítě umí a co neumí, a to i když si učebnice (pracovní sešity...) nosí domů jen 1x za měsíc na víkend. Nevím sice, jak to umí jeho spolužáci, protože dítě holt nikdy nepřijde domů s tím, že M.dostal trojku... ale vím alespoň rámcově, které dítě je chytřejší v něčem, protože dítě přijde domů s tím, že dělají matiku se třeťáky atd. čili můj druháček už se ve škole naučil i vyjmenovaná slova (některá), umí malou násobilku atd., protože jsou povzbuzováni zvládat to, na co mají.
Děti si dělají samohodnocení každý měsíc + učitelka k tomu připíše, co třeba nešlo... čili napíše např. učili jsme se o bydlišti a Váš syn krásně vyprávěl o ..., ale pak jsme psali adresu a on neví z hlavy PSČ. Tak jsem se jen zeptala, jestli to považuje za nutné, že to jsem ho fakt nikdy neučila, a ona, že by to děti měly umět (celou svoji adresu), tak jsem ho to během 5ti minut doučila, no... Svoji adresu zná od 4 nebo 5 let, jen to PSČ mi přišlo zbytečný... Dostal by ve známkovacím systému 2? Bylo by to k něčemu dobrý nebo špatný?
Na vysvědčení mají text. Rámcově víme, kdy by děti měly co umět, třeba teď je cíl, že na konci druhé třídy by děti měly umět správně napsat (spolehlivě) všechny tvary malých i velkých psacích písmen (mj.). Zatím používají pomocné tabulky, když si nevzpomene třeba, jak se píše velké Z, tak se koukne... K čemu by bylo dobrý, aby celou dobu dostával dvojky nebo horší známky za to, že si na nějaký tvar nevzpomene? Nebo že špatně napojí
nějaké dvě písmena? Samozřejmě, že mu to učitelka opraví - podtrhne nebo zvýrazní, když ten tvar je špatně, ale dál je to bez komentářů. Je úplně jedno, jestli to všechno některé dítě umí spolehlivě v říjnu 2. třídy nebo jestli se to doučí (spolhlivě) až v květnu...
To mi přijde stejně praštěný, jako když se "nařídí", že 3 měsíční dítě je "povinnost" naočkovat hexou... Prostě, když vím, že to dítě nemá kde jakou chorobu chytit a že je to ještě malý, tak mu očkování odložím nebo rozložím na víc dávek - naočkuju třeba podle mě nebezpečný černý kašel, ale nebudu mu nutit třeba hepatitidu tybu B, že jo...
U velkých dětí - např. středoškoláků - jsem pro body a procenta... tak to má spousta států a je to milionkrát spravedlivější. Však tu nedávno byla ta diskuse, že to dítě napsalo ČJ na 90%, ale bylo to za 5, protože to bylo 6 chyb, nebo jak to bylo... No, běžte s takovým debilním známkováním do kopru.
Možná vám fakt přijde divný, ale moje dítě i bez známek ví, co mu jde a co mu nejde. Při třídních schůzkách jsme rodiče-dítě-učitelka a hned na začátku dítě samo říká, co se mu ve škole líbilo, co mu šlo dobře, co mu moc nejde - pak to samozřejmě doplní učitelka a i rodiče si řeknou svý, že třeba doma mu to jde dobře, nebo že o tom vědí a procvičují a tak. Fakt k tomu ty známky nepotřebujou...
Předchozí