Přidat odpověď
To, že je státní maturita na úrovni základní školy, je známo už dávno. Vědí to učitelé, vědí to politici. Na maturitní obory dnes ze základních škol odchází zhruba 70% žáků, na učiliště necelých 30%, z nichž však po vyučení řada nastoupí na nástavbu a chce si také udělat maturitu. Na maturitní obor se dostane každý, kdo chce, školy nejsou naplněné. Ve druhém kole přijímacího řízení se již většinou žádné přijímací zkoušky nepíší. Z toho logicky vyplývá, že maturita musí být hodně lehká, aby ji zvládli i podprůměrně inteligentní lidé.
Snížení počtu studentů přijímaných na maturitní obory si společnost nepřeje.
Zajímavé je i hodnocení písemné práce z českého jazyka(slohu). Hodnotí se 6 kritérií, jedním z nich je pravopis. Pokud se práce nevztahuje k tématu, není v ní vůbec dodržen zadaný slohový útvar nebo nemá minimální stanovený rozsah (250 slov), pak se již další kritéria nehodnotí a student neuspěje. Z pravopisu ale může dostat 0 bodů, tj. může napsat třeba 50 hrubých chyb, a pokud z ostatních kritérií získá (celkem) alespoň 12 bodů ze 30 možných, u maturity obstojí.
Zaráží mě i skutečnost, že u didaktického testu z českého jazyka se vyžaduje úspěšnost 43% a u matematiky pouze 33%. Domnívám se, že je to proto, aby žáci z nástaveb, kteří neumí žádný cizí jazyk a vybírají si tedy matematiku (kterou také neumí), měli větší šanci maturitu získat.
Každoročně pak v novinách vycházejí články, jak je nespravedlivé, že studenti z nástaveb musí psát stejné maturitní písemky jako studenti gymnázií. Takovéto informace mě štvou, protože ke složení společné části maturity opravdu stačí znalosti ze základní školy. Didaktický test z matematiky opravdu není na úrovni matematiky gymnaziální.
Předchozí