Přidat odpověď
Mirku, o tom válčení jsem psal, protože tam je to obzvlášť křiklavý a Pinker na tom celkově dost staví. Dnešní nomádský sběračský (lovecko-sběračský) společenství, resp. takový společenství popsaný v moderní době, jsou patrně životním stylem nejblíž tomu, co platilo po většinu existence lidstva, nějakejch 200 tisíc let? Války jsou
Na str. 46 anglickýho vydání z roku 2011 (překlad je bleskovej můj, omluv styl, čísla jsem doplnil) píše: „Sběračská společenství mohou útočit, aby získala území, jako jsou (1) loviště, (2) prameny, (3) břehy či ústí řek, a zdroje důležitých nerostů jako jsou (4) pazourek, (5) obsidián, (6) sůl nebo (7) okr. Mohou krást (8) hospodářská zvířata nebo (9) uskladněné potraviny. A velmi často bojují o ženy. Muži mohou napadnout sousední vesnici výslovně kvůli (10) únosu žen, které znásilňují a rozdělují si jako manželky. Mohou napadat z (11) nějakého jiného důvodu a ženy pobrat jako bonus. Nebo mohou napadat, aby získali (12) ženy, které jim byly přislíbeny jako manželky, nebyly však odeslány v dohodnutou dobu. Mladí muži někdy útočí kvůli (13) trofejím, (14) válečným zásluhám a dalším důkazům agresivní zdatnosti, zejména ve společnostech, kde je to předpokladem pro dosažení dospělého postavení.“ Pinker to kupodivu vůbec, ale vůbec ničím nedokládá, nemá k tomu sebemenší odkaz, ale v dalším textu na tom staví. Přitom je to čistě představa, míjející se se skutečností. Skutečnost je spíš taková, jak ukazujou podrobný studie, že pro sběračský společenství neplatí 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9,10, 12, 13 a 14. Zbývající případy (8, 11) můžou za nepatrný zlomky dokumentovanejch násilnejch úmrtí u nomádskejch sběračskejch společenství (dohromady asi 2 %). Tahle společenství obecně válčej zcela výjimečně. Homosexualita je u nich tolerovaná, bejvaj ohleduplný k ostatním lidem (i cizím) i jinejm bytostem.
Pinker zkrátka účelově vybírá písemně doloženou dobu starověku a středověku, představující cca 2,5 % trvání moderního lidskýho rodu (ale z nich opět pouze to, co se mu hodí) a staví to do protikladu k moderní době, aby ukázal, že moderní doba je zcela specifická a zvláštním způsobem krotí přirozeně agresivní lidskou povahu. A to prostě není pravda, protože podrobný studium nomádskejch sběračskejch společenství (hypoteticky ilustrujících 97,5 % trvání lidstva, předchozí druhy, který byly patrně rovněž kooperativní a vnitrodruhově neagresivní po statisíce, možná milióny let) ukazuje, že nejsou v principu agresivnější, sadističtější, míň tolerantní a míň nakloněný spolupráci, než my. Moderní doba nepopírá naše přirozený evoluční nasměrování, naopak, je jeho důsledkem.
Předchozí