"duraz na prakticnost na 1.stupni,aby deti opravdu ovladaly prakticky matiku, prvouku, CJ."
to je přesný.
ČJ - naučit se fakt číst, s opravdickým porozuměním, ne to, co je dnešním výstupem
Vybudovat jazykový cit, učit se kultivovaně vyjadřovat, i nějaký ten písemný projev by byl fajn ... Podle mě by stačilo, aby se čtení samotné učilo jen v první třídě, a pak už se vybrušovalo samospádem při práci s textem.
Rozvíjet logické a abstraktní myšlení, žádné učení násobilky zpaměti, když ani nevím, co to násobilka je
Žádné nekonečné počítání sloupečků, ale "slovní úlohy", tj. řešení více či méně reálných situací, položit základy fyziky a chemie ... A to už spadá i do prvouky, eliminovat učení ze současných prac. sešitů (ukazovat si rostliny a zvířata na kreslených obrázcích
), chodit ven, dělat pokusy, hledat souvislosti.
A hlavně učit děti MYSLET, ptát se i hledat odpovědi, pracovat s informacemi ...
Vlastně si myslím, že na prvním stupni není třeba (spíš to ani není žádoucí) rozdělovat učení na předměty, vše by mohlo být dokonale propojené, včetně výchov.
Později by mohly být nějaké bloky - technické, přírodní, kulturní, nebo tak něco, do kterých by spadaly klasické předměty, ale chtělo by bylo zachovat vzájemnou provázanost.
Celkově ale považuju za nejdůležitější osobnost učitele. Úplně nesouhlasím s tím, že za všechno můžou pajdáky (i když to, co se tam učí, je katastrofa, nic než fůra teoretických nevyužitelných informací) - podstatnější mi přijdou ti studenti. Asi bych zavedla psychotesty při přijímačkách