Jo, a ještě k té "obecné představě".
"Když se podaří zvýšit úroveň základní školy, rodiče nebudou mít důvod děti na víceletá gymnázia posílat a ona sama začnou ubývat. Je to správná úvaha?
Je to ideální představa, ovšem v praxi posttotalitní společnosti je to spíš tak, že
celkem velká část rodičů se zhlíží v představě, že jejich dítě bude mít něco extra, že dostane elitní vzdělávání, že bude patřit do lepší společnosti a nebude muset potkávat „tupce“. Vyplývá to z mnoha komentářů, kterými rodiče na toto téma reagují. A nejsou to jen bohatí a arogantní lidé. Jsou to často i rodiny žijící v celkem skromných poměrech, které si tak plní sen o společenském vzestupu. Podle mě ale cesta vede opačným směrem – kvalitní vzdělání musí sestoupit ke všem. Dobrá základní škola tohle umí. Udržet v jedné třídě velmi nadané i slabé děti je možné bez napětí a frustrace. Prostředkem jsou individuální vzdělávací plány, zvýšená pozornost vůči každému dítěti, více vyučujících i asistentů pedagogů, další podpůrné profese ve škole, moderní vyučovací metody. Takto vypadá nová škola."
https://www.eduin.cz/clanky/lidove-noviny-prinos-viceletych-gymnazii-je-maly/
"Už řadu let se vedou diskuze o smyslu osmiletých gymnázií. Kritici je považují za příliš elitářské instituce. Není podle nich správné děti už v páté třídě třídit na ty šikovné a méně šikovné. Co si o tom myslíte?
Tady na škole máme osmileté gymnázium 26 let a můj pohled od začátku stále stejný: měla to být mimořádná příležitost pro mimořádně nadané děti.
Ta myšlenka bohužel totálně zdevalvovala. Víceletá gymnázia se utrhla ze řetězu a stala se tuctovou záležitostí pro „tuctové“ děti. To má neuvěřitelně negativní dopady. Jednak sociální: rodiče šílí, když se dítě nedostane na osmileté gymnázium, jako by skončil svět. Děti do osmiletých gymnázií dojíždějí, nejsou v přirozeném prostředí svých vrstevníků, s nimiž si po škole vyběhnou jen tak začutat...Ale negativní dopady to má i na výuku na základních školách. Učitelé ze základních škol si stěžují, že jim to komplikuje život, protože nejlepší studenti odejdou a práce ve třídě je pak obtížná. Ty školy už ale existují, takže není cesta zpět. Jediným řešením je zkvalitňovat základní školy, aby se z nich děti a rodiče nesnažili utíkat na osmiletá gymnázia. Klíčem jsou, jak už jsem říkal, dobře zaplacení skvělí učitelé."
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/rozhovor-senator-jiri-ruzicka-maturita.A170523_200218_domaci_zt