Žženo
.
Ony jsou mezi 8G taky dost velký rozdíly. Nemám vlastní zkušenost s 8G v Praze, ale z doslechu - co za objem tam zaberou a jak striktně je to vyžadováno, to bych pro dítě spíš nechtěla. Dokonce když dítě navrhlo, že by možná i do Phy dojíždělo, jsme vysvětlovali, že tohle si nepřejeme. Že jestli jednou dojíždět, tak na VŠ, to v místě fakt neni.
I když jeden z těch docela dobrých pražských jsem sama dělala a těžký mi nepřišel. To ale ještě 8G nebylo a mě vzali bez zkoušek, takže vysloveně cesta nejmenšího odporu. Místní nepražské 8G školy mají dobrý zvuk a jsou takové...uměřené, někdy až s rodinnou atmosférou, vstřícné. Že by brali trojkaře-čtyřkaře, to ne, poslední roky vezmou tak jednoho z pěti až sedmi. Spíš je zajímavé, kolik jedničkářů u zkoušek totálně vyhoří. Před lety jsem to zkoumala, někteří experti s průměrem 1,0 byli schopní mít v součtu předmětů 15 bodů ze 100.
Celkově se dá srovnat výsledek 4G a 8G na školách, kde mají oba stupně. Stačí se podívat na web maturitních zkoušek a agregovaná data. Většinou ten 8G běh má výrazně lepší výsledky. Mluvím o průměrném percentilu, kde třeba 4G má 60%, 8G 80%. Jestli je to tím, že se děti osmiletého cyklu naučí makat už na druhém stupni a pak to jde hladce, nebo prostě z těch ZŠ mají ty 4G mezery, eventuelně jsou-li jejich řady přecejen přebrané, to těžko říct.